Dimenzió #17

Antigravitációban

(irodalom, sci-fi, csillagászat, paratudomány)

                       I. TUDOMÁNY KONTRA ÁLTUDOMÁNY?

   Timbuktutól  délre,  a  Niger folyó kanyarulatában, a Mali Köztársaságban
élnek  a  gur  népek közé tartozó dogonok; vagy negyedmillió ember. Idézem a
számomra  hozzáférhető  legrészletesebb  forrást:  [1] "A dogonok földje ...
száraz  platón  és  sziklás területen található. Nem mindig itt éltek; őseik
valaha   az   iszlám   kor  előtti  Mande  birodalomhoz  tartoztak  ...  Mai
szálláshelyükön  egy  'kicsi  és vörös' népet találtak, melyet leigáztak, és
közéjük  telepedtek  ...  Minden  talpalatnyi  földet megművelnek. Piacaik a
magasföld alján vannak, ahol fulani népek élnek. Híres a szobrászművészetük.
Kiváló vasművesek."

   Idáig semmi furcsa nincs. A "kicsi és vörös" nép talán ama afrikai ősnép,
melynek túlélő maradványai a busmanok; a néger népek nagy vándorlásai előtt,
a  leletek  tanúsága  szerint  ilyen  népek  lakták  ritkásan Közép- és Dél-
Afrikát,  vadászva és gyűjtögetve. De a dogonokról az terjeng, hogy tudnak a
Szíriusz  fehér törpe kísérőjéről (beleértve keringési idejét), a Szaturnusz
gyűrűjéről, és a Jupiter 4 nagy holdjáról.

   A  dogonok néprajzát a 30-as években Marcel Griaule és Germaine Dieterlon
kezdte   tanulmányozni.   Az   összegyűjtött  anyagot  -  köztük  mindenféle
mítoszokkal   -   kötetbe   gyűjtve  és  kommentálva  kiadták,  amennyire  a
forrásokból  meg tudom állapítani, 1965-ben. Annyi visszhangja volt, amennyi
az  ilyen  témájú  műveknek szokott. Azután egyszerre csak felfigyelt rá egy
csillagász és amatőr régész, Eric Guerrier, aki észrevette bizonyos mítoszok
lehetséges csillagászati jelentését. Úgy vélte, ott a Szíriusz B-ről van szó
fehér  törpe jellegéről és keringési idejéről. [2] Később R. K. G. Temple is
magyarázta  a  mítoszokat,  és  felismerte  benne  a  Jupiter  holdjait és a
Szaturnusz   gyűrűjét.   Az   eszme   biztosan  nem  a  két  francia  gyűjtő
belemagyarázása,  azok  mentesek  voltak  a  csillagászati  érdeklődéstől. A
kérdést   részletesen  tárgyalja  D.  B.  Herrmann  e  sorozat  egy  korábbi
kötetében; [3] az olvasó onnan tájékozódhat.

   Nos,  gondolhatnók,  hogy  a  kérdés  a  mítoszkutatókra tartozik; én nem
vagyok az, az olvasók döntő többsége sem az, akkor meg minek erről beszélni.
Mi  is tudunk a Szíriusz kísérőjéről, ők is tudnak, kész. Csakhogy az, mivel
fehér  törpe,  távcső,  mégpedig  jó  távcső  nélkül  nem látható. Hasonló a
helyzet a Szaturnusz gyűrűjével és a Jupiter Galilei-holdjaival, bár azokhoz
kisebb  távcső  is  elég;  a  Galilei-holdakat ügyes ember egy jobb színházi
kukkerral  is  megláthatja.  A  dogonok  tehát  valami  olyant  tudnak, amit
határozottan nem várnánk tőlük.

   Van,  aki  szerint ez a mi előítéletünk csak: [4] "A nyugati afrikanisták
között  hosszú  időn  át  az  a vélemény uralkodott, mintha az afrikaiak nem
lennének  teljes  értékűek  ...  Még  a  legnevesebb  tudósok munkáiban is a
primitív   afrikairól   a  gyarmatosítás  korában  kialakított  sztereotípia
uralkodott  ...  semmiféle  fajelméleti  előítéletnek nincs helye. A nyugati
afrikanisták  megmerevedett  előítéleteinek  szétzúzásában  jelentős szerepe
volt M. Griaule munkájának is..." Ez az Afrika-kutató kommentárja.

   No,  ezt  most  már  tudjuk,  csakhogy  ez még nem magyarázza meg, hogyan
tudnak  a  dogonok  a Szíriusz B-ről. Minden előítélettől tartózkodandó, úgy
fogalmaznék,  nem  hiszem,  hogy  az  ősmagyarok  képesek  voltak észlelni a
Szíriusz B-t, és nem hiszem, hogy tudtak róla.

   Herrmann   mást   tart   szükségesnek   hangsúlyozni:   Temple  könyvének
elutasítását.   [3]   "A   Temple-féle   hipotézisek   és  a  hozzá  hasonló
agyszülemények   pontosan  azért  veszélyesek  mert  a  tudomány  köntösében
tetszelegnek  ...  Valójában ezek a fantaszták túl sok szabadságot élveznek.
Mert  bár  hipotézisekről van szó, a nyugat-európai és tengeren túli olvasók
hada   olvassa  őket,  és  ráadásul  akadémiai  címekkel  büszkélkedő  kétes
tekintélyek  támogatását  élvezik, miközben a széles olvasóközönségnek nincs
módja  kellő  kritikával  illetni  az  effajta  áltudományt  ...  Ráadásul a
gazdasági  bizonytalanság és válságok sújtotta korban a kapitalista országok
mindig is több szabadságot nyújtottak 'rejtélyeknek', mint megoldásoknak."

   Egy   harmadik   kommentátor  megint  mást  hangsúlyoz.  [5]  "A  logikus
gondolkodásmód  szabályai  is  azt  követelik,  hogy  fogadjuk  el  kiinduló
tételként  (mivel minden ezt bizonyítja) azt, hogy a dogonok ősei valahonnan
olyan  információk  birtokába  jutottak,  amelyek akkor jóval meghaladták az
átlagos   emberi   tudás  szintjét.  Sőt  ...  a  korabeli  tudósok  (papok)
ismeretszintjét  is."  Ebből  állítólag  az  következik hogy a dogonok régen
valamikor  vagy  idegen civilizációval ("UFO"), vagy az i. e. 15000 és 11000
közt  "feltehetően  élt  magasabb  rendű  civilizáció (az 'elődök')" népével
kerültek kapcsolatba.

   Nos,  magam fizikus vagyok, többek között általános relativitáselmélettel
foglalkozom,  kutatói  státusban,  egy  kutatóintézet  tudományos tanácsadói
besorolásával.  Akadémiai  fokozatom is van: a fizikai tudomány doktora. Ezt
nem  azért  mondom, hogy dicsekedjem, és azért sem, hogy a könyvet kapósabbá
tegyem  (mire  az  olvasó  idáig  eljut,  már  úgyis  megvette), hanem, hogy
mutassam:  a sokak által "hivatalosnak" nevezett tudomány része vagyok. Mint
a  téridővel  foglalkozó kutatót, alapvetően érintene, ha bizonyíték kerülne
elő  csillagközi űrhajózásra. (Majd kiderül, pontosan miért.) Mármost tegyük
fel,  hogy számomra a dogon mítoszok látszanak ehhez jó fogódzónak, és saját
módszereimmel el szeretném dönteni, jártak-e itt űrhajósok vagy nem. Akkor a
fentebb  idézett  három  szerző  közül  az  egyik  eleve előírja nekem, hogy
fogadjam  el,  hogy  a  dogonok  "külső eredetű bölcsességhez" jutottak. ("A
logikus  gondolkodásmód szabályai is azt követelik ... ", tehát ha nem értek
egyet,  nem logikus a gondolkodásom.) Abban már szabad választásom van, hogy
e  tudás  a  Földön  kívülről  jött-e,  vagy Atlantiszról. Továbbá, ha érett
megfontolás  után  arra  jutnék,  hogy  a mítoszok éppoly mítoszok, mint egy
sereg más népé, csak mély jelentéseket magyaráztak beléjük, akkor esetleg ez
"... a gyarmatosítás korában kialakított sztereotípia ...," ha viszont arra,
hogy bizonyítják az idegen űrhajósok ittjártát, akkor kiderülhetne, hogy egy
vagyok  az  "akadémiai  címekkel  büszkélkedő kétes tekintélyek" közül, akik
"túl sok szabadságot élveznek". Így nem lehet kutatómunkát végezni.

   Félreértések  elkerülése  végett  itt  mindjárt  leszögezem, hogy a dogon
mítoszokat  nem  tartom  alkalmasnak  ilyen  fajsúlyú fizikai és kozmológiai
kérdés   megoldására.   A   ténybeli  megállapításokban  nagyjából  Herrmann
véleményét  osztom  és azt hiszem, Guman és Herrmann, [3] valamint Sagan [6]
nagyjából  már  utat  mutatott a "dogon rejtély" magyarázatához. Erre majd a
könyv  utolsó  részében  visszatérek  röviden;  itt  most  csak annyit, hogy
egyáltalán  az  miért volna olyan bizonyos, hogy "a dogonok ősei" jutottak-e
az  információhoz  és  nem az általuk meghódított "kicsi és vörös" nép (akik
sokkal  régebben  voltak ott). De itt kétségkívül felmerült valami; ha ezt a
szakértők  tisztázni tudják, nem árt, ha megteszik. Ehhez vitatkoznunk kell,
azt  meg  nem lehet, ha a véleményeket eleve negatívan minősítik. (Mint most
láthattuk, az sem lehetetlen, hogy mindegyiket.)

   Ez  ügyben  az  egyik  előbb idézett, és rendkívül határozottan fogalmazó
szerző  érdekes, mindnyájunk által megismert és tragikomikus példát hoz fel:
[5]  "...  a  politikailag kevésbé érett emberekben óhatatlanul kialakul ...
egy  olyan  nézet,  mely  szerint az UFO az valami 'nyugati' dolog, amelyről
itthon,  nálunk,  úgy  látszik,  még 'beszélni sem szabad'." Nos, magam igen
kevés  esélyt  adok  a  bennünket rendszeresen látogató "repülő csészealjak"
létezésének:  egyrészt,  mert  tudjuk,  hogy  mi mindent véltek rendszeresen
látni  az  ókori  és  középkori  emberek,  másrészt  a  téridő  szerkezetére
vonatkozó ismereteink miatt, amiről még lesz szó. Abban viszont még ennél is
biztosabb  vagyok,  hogy  sem  a  csészealjak  léte,  sem  a róluk kifejtett
vélemény  nem alkalmas politizálásra. Mégis, volt olyan vélemény, amilyent a
szerző fentebb idézett.

   Meggyőződésem,   hogy   a  természettudományokban  elvileg  nem  lehetnek
rejtélyek, bár időlegesen megoldatlan, esetleg nagyon súlyos problémák igen.
A   természettudományokban  ugyanis  szubjektivizmustól  mentesen,  "titkok"
nélkül meg tudjuk vizsgálni a dolgokat. De a tudomány határterületein vannak
rejtélyek,  továbbá  az emberek sok mindent annak tartanak, és izgatja őket.
Jogunk  van  előírni  nekik,  hogy  ne  izgassa? Jó az a tudomány társadalmi
megbecsültségének, ha nem izgatja őket?

   És ki az, aki előre el tudja dönteni, mi az igaz és mi nem? Hogyan tudjuk
a   tudományosnak  látszó  témákat  még  a  vizsgálat  előtt  tudományra  és
áltudományra  osztani?  Számos  esetben  óriásit tévedtünk már; kicsinyesség
lenne  ebben  vájkálni, így most csak egyetlen idézet T. D. Liszenkotól: [7]
"Számunkra  teljesen  világos,  hogy  a  mendelizmus-morganizmus alaptételei
hamisak.  Nem  fejezik  ki  az  élő  természet valóságát, a metafizika és az
idealizmus   megnyilvánulásai."   Eme   véleményét   Liszenko  erőszakos  és
minősítgetéssel  teli  érveléssel  végül  el  is  fogadtatta,  ma  már mégis
fordítva vélekedünk.

   Ha  viszont a tudomány módszere nem a kérdések előre eldöntése, akkor nem
lepődhetünk  meg  azon,  hogy  kiadók  könyveket  adnak  ki olyan tudományos
"rejtélyekről",  melyek  az  embereket  izgatják. Ha ezekben valami hiba van
(ami  igen  gyakori),  vagy felületesség (ami szintén nem ritka), vagy amire
ugyancsak  akadt már példa, ködösítés, akkor kétféleképpen vélekedhetünk. Az
olvasók félretájékozódását vagy komoly bajnak tekintjük, vagy nem. Ha annak,
akkor  kötelességünk  helyretenni  a  dolgokat,  úgy, hogy megnyilatkozunk a
"rejtély"  ügyében. Ha nem tartjuk annak, akkor meg az egész ügy érdektelen,
és felesleges izgulnunk.

   E  könyv,  mint  már mondottuk, nem a dogonokról szól. Valami olyasmiről,
amit  a  dogonok  ügye  mögé  szoktak odaérezni. Létezett-e Atlantisz, miért
gondoljuk,  hogy  igen,  és  miért,  hogy  nem.  Van-e  élet a Marson, miért
gondoltuk,  hogy  van, miért, hogy nincs, és miért nem tudjuk pontosan most,
hogy  mit  kellett  volna  gondolnunk? Lehet-e a fénynél gyorsabban utazni a
térben,  vagy  visszafelé  utazni az időben, miért gondoljuk, hogy lehet, és
miért,  hogy nem? És e dolgok még valahogyan össze is függenek (mint ahogyan
összefüggtek  a  dogon  ügyben  is: az ötletek szerint a dogonok bölcsessége
vagy  atlantisziaktól  jött,  vagy  idegen űrhajósoktól, akik vagy a Marsról
jöttek,  vagy  messzebbről,  de  akkor  fénynél gyorsabban, vagy a jövőből).
Ilyen   lehetőségek  feltételezése  nem  áltudomány,  hanem  egy  tudományos
hipotézis, bár esetleg hibás.

   Nem  vagyok  abban  biztos,  hogy  minden  olvasóm  meggyőzve  teszi le e
könyvet;  nehéz  kérdésekről  röviden  és  szinte csak szavakkal érvelve nem
lehet  tökéletesen  bizonyítani.  De abban bízom, hogy meg tudom mutatni: ha
egy  kérdést  természettudományos  nyelven  egyáltalán meg lehet fogalmazni,
akkor értelmesen és építő módon meg is lehet tárgyalni, és ilyen módon végül
(nem feltétlenül most) meg is lehet oldani. A természettudomány működőképes,
és működik is.

   Amit  e  kötetben mondok, ha nem utalok a forrásra, az én véleményem. Nem
"hivatalos"  vélemény,  mert  nem  tudom,  mit jelentene az a fizikában; nem
kollektív  vélemény,  mert  nem végeztem közvélemény-kutatást, és csak arról
írtam,  amiről  tudok  véleményt  alkotni.  (Itt  mondok köszönetet Szabados
László  fizikus  kollégámnak,  akivel  megvitathattam  bizonyos  időutazásra
vonatkozó kérdéseket, de a leírt vélemény ott is az enyém.) Az olvasónak meg
kell elégednie ennyivel.

   A  könyv  végén  irodalmi  hivatkozásokat  adok  és  néhány  jegyzetet. A
hivatkozások  célja  az,  hogy  a  nem  indokolt vagy nem közismert tényekre
vonatkozó   állításokat   az   olvasó   ellenőrizhesse.   Sajnos,   bizonyos
"rejtélyekkel"  kapcsolatos  állítások  eredete  számomra  lenyomozhatatlan;
ilyenkor  az  általam látott említést adom meg, hogy ő honnan vette, az az ő
dolga.  A  forráshivatkozás módja megfelel a természettudományos irodalomban
szokásosnak,  de  mivel  ez  nem  szakmunka,  igyekszem közérthető és magyar
forrást  adni,  ha  van.  Figyelmeztetem az olvasót, hogy néhány hivatkozott
forrás tudományos-fantasztikus mű.
Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2024
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva.