Dimenzió #14

Y-akták - Tele Fiction Magazin

(paratudományok)

   Taksonyi Ferenc:
                               OLVASÓK FÓRUMA

                        - TAKSONYI FERENC leveléből -
                              A "bűn" témájához

   Taksonyi  Ferenc  budapesti  olvasónk  értékes  kiegészítéseket  írt a
   huszonhetedik  számunk  főbb témájához, A tudat relativitásához. Picit
   kiegészít, picit vitázik - ám meglepő módon nem úgy, ahogyan ma szokás
   itt-ott:   nem   kinyilatkoztat,   nem  mocskolódik,  egyszerűen  csak
   véleményét  közli  tisztességesen  -  a  fölkészültség tisztességével.
   Köszönet   érte!   Természetesen   azt   tartjuk  tisztességesnek,  ha
   gondolatait   közreadjuk,   miközben   olvasóinkat  ismét  levélírásra
   biztatjuk...
                                                                     taCs

   "...  Van  igazság  abban  a  gondolatmenetben,  hogy  megszületik egy
   gyerek,  ártatlanul,  majd  bűnöző lesz, s ezért a társadalom mennyire
   vonható  felelőségre.  ...  Én  sem  vagyok  az  erőszak  híve,  sem a
   mindenáron  való büntetésé. Azonban nem szabad elfelejteni pár dolgot.
   Aki  öl, rabol, lop, az mégis csak saját elhatározásból teszi ezt, még
   ha ez az elhatározás csak "csekélyke" is ("nagy részben" a körülmények
   okolhatóak),  ám  a  társadalom  senkinek a fejéhez nem fog pisztolyt,
   hogy:   "Indulj  rabolni!".  Sokan  mégis  pisztolyt  fognak  ártatlan
   emberekre,   de  mielőtt  megteszik  mindig  van  egy  "kicsi"  AKARAT
   SZABADSÁGUK is...

   ...megteszik  vagy  sem.  És  nem  szabad  azt sem elfelejteni, hogy a
   világon  sokan nyomorognak, mégsem lesznek bűnözők mindannyian. Az sem
   feltétlen igaz, hogy a szegények között ARÁNYAIBAN több a bűnöző, mint
   a  gazdagok  között.  ... Nem a szegénység az egyedüli motiváció pl. a
   lopásra,  hanem  a  kapzsiság. A tömegek igényei meg mérhetetlenül fel
   vannak  heccelve  a  televízió  és  a  reklámok  által  - a fogyasztói
   társadalomnak "köszönhetően". ...

   A  cikkben leírt gondolat továbbvihető: Ha a társadalom "nagy részben"
   felelős  azért,  ha  valaki  bűnöző  lesz,  akkor  vajon  a társadalom
   elitélhető?  A  véleményem  az,  hogy  mégiscsak a tettest kell jobban
   megvizsgálni,  mert  a  társadalom  NEM  TUDATOS  ÉLŐLÉNY.  Ha  van is
   társadalmi tudat, az (mint a neve is mutatja) más mint az egyéni tudat
   és  ezért  nem  mérhető ugyanazzal a mércével. Ha nem így lenne, akkor
   egész  népeket  lehetne  kollektíven  lecsukni,  kivégezni...  - pl. a
   hitlerizmusért,  a sztálinizmusért! Valamint mindenhol a világon a nép
   szeretett politikusai óriási összegeket sikkasztanak el. A politikusok
   is rossz körülmények között nőttek fel, sajnáljuk őket a rossz hatások
   miatt,  amelyek  kapzsiságot  és  önzést  okoztak  náluk?  Sőt, őket a
   társadalmi tudat választja.

   ...  Ne  gondolja  senki,  hogy  politizálok,  mert nem hinném, hogy a
   politika  képes bármit megoldani. Csupán a (társadalmi) felelőségtudat
   vetületeit   vizsgálom.   S   a  politikusok,  miután  megbuktak  vagy
   lelepleződtek,  mégsem  váltanak ki érzelgést senkiből. Pedig, ami így
   igaz,  az  úgy  is  igaz.  Esetleg  Sztálin  sem felelős semmiért? Nem
   hiszem,  hogy  bárki  így  gondolná...  Ám ha a társadalmi felelőség a
   döntő, akkor a politikusok sem tehetnek semmiről, csak a társadalom, s
   őt  kell  büntetni ... Ha ez így lenne, akkor senki ne tiltakozzon, ha
   egy  újabb  Hitler  bukkan ki és a népírtást emberbarát tevékenységnek
   tünteti majd fel.

   ...  Ha  minden  csak  a  körülmények miatt van - s nincs egyéni rossz
   akarat  vagy  felelőség  -, akkor ez a másik oldalra is igaz! Vajon el
   kellene  törölni  a  Nobel-békedíjat  például,  mivel  akik  a békéért
   küzdenek,  azok  csupán  azért  teszik ezt, mert megszülettek ártatlan
   csecsemőnek,  s  véletlenül  (!?)  olyan  hatások érték őket, hogy nem
   bűnözők lettek, hanem az emberiség közös érdekeit vállalják fel? Ezért
   tiszteletet  sem  érdemelnek  talán?  Pedig, ha a tetteket a tettessel
   "szinte lehetetlen azonosítani", akkor valóban nem! ...

   KÉTSÉGTELEN,  hogy  egy  döntés meghozatalakor az ember már eleve csak
   korlátozottan   választhat   a   lehetőségek  közül,  s  így  bizonyos
   szempontból  kényszerű  döntések  sorát  hozza.  Ez azonban így mégsem
   abszolút  igazság. Mert ez még nem jelenti, hogy nem szállhat szembe a
   kényszerrel.  Végül is ő hozza a döntést, ő az egyén, s amíg nem teszi
   amit  tesz,  addig  van  esély  mást tenni, mert ha valaki itt valakit
   tettekre  kényszerít, az mindig csak az egyén saját maga. ... Olyasmi,
   hogy társadalmi felelőség nincs. ...

   A most következő dolgot szeretném jól kihangsúlyozni.

   A  levelem  elején  a  "nagy  részben"  és  a  "csekélyke"  szavak nem
   pejoratív értelemben vannak idézőjelben. Nem hinném, hogy ezt csak úgy
   el lehet dönteni - bármelyik irányba -, hogy ki mennyire felelős, s az
   a  sok  tényleg  sok-e,  s  az  a  kicsike  tényleg olyan kevés-e. Egy
   teljesen  más  példával  szólva  az  emberi  szervezetnek  "alig"  van
   szüksége  krómra, lényegesen kevesebbre van szüksége mint C-vitaminra,
   azonban ha nem kapja meg a maga "KIS" krómját, akkor az NAGY (idézőjel
   nélkül!)  bajokat  okoz  - hiába tökéletes a napi C-vitamin bevitel. A
   króm  legyen  most  az  egyéni  jó  vagy  rossz  akarat, a C-vitamin a
   társadalmi tudat...

   ...  Nyilván  az  elkövetett tetteknél sokkal fontosabb, hogy mennyire
   bánta  meg  az illető a tettét, s mennyire próbálta meg azt jóvátenni.
   Buddha   és   Jézus  prostituáltakkal,  rablógyilkosokkal  és  zsarnok
   uralkodókkal  barátkozott, ha azok erőfeszítéseket tettek a "normális"
   útra  téréshez.  Az  erőfeszítés  alatt azt is kell érteni, hogy nem a
   körülményekkel  mentegetőznek, hanem vállalták a hibát és erőfeszítést
   tettek a jóvátételre.

   Nyilván  a  probléma  nem  a  bűnözés,  hanem  annak az oka. Radikális
   megoldást  csak  az  okok  felszámolásával lehetne elérni, ha el lehet
   érni egyáltalán.

   Ám, ha ezt nem is lehet elérni, csak tüneti kezelést lehet alkalmazni,
   az  még  nem ok arra, hogy azt se alkalmazza a társadalom a bűnözőkön.
   Szomorú,  s  mélyről  jellemzi  a  világot, hogy egy ártatlan csecsemő
   később  bűnözővé  válhat.  De ez még nem jelenti azt, hogy egy bűnözőt
   össze lehetne vetni egy ártatlan csecsemővel. Mégpedig azért nem, mert
   MÁR  nem  az.  ...  Buddha  szavaival  zárom  soraimat: "A jogtalanság
   szenvedést  eredményez  és  a  szenvedők  azok ellen fordulnak, akik a
   szenvedés  okozói.  A  bűn  elkövetőjét a károsult büntetni kívánja. A
   bűnös  viszont büntetését nem a büntetőnek, de tulajdon bűnös tettének
   köszönheti.
                                                                  (T.F.)"

                     Duna Televízió * DunaText * Y-akták
                    1997. április 16. - 1997. április 30.
Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2024
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva.