Dimenzió #14

Y-akták - Tele Fiction Magazin

(paratudományok)

   Sánta Csaba:
                            "... ÉS MÉGIS MOZOG?"
                                 - 6. rész -
                     Gondolatok egy rendezvény margójára

   Mostani számunkban "fejezzük" be a Magyar Tudományos Akadémia Miskolci
   Bizottságának  a  Mentálhigiénés  Műhelyében elhangzott előadássorozat
   ismertetését.   Az   előadásokat   a   programban   való   szereplésük
   sorrendjében  ismertettük,  csupán  ez  az  oka  annak, hogy utolsónak
   Pankucsi Márta szociológusnővel gondolkodhatunk együtt. Pankucsi Márta
   korábban   a   Miskolci   Egyetemen   tanított,   majd   a   Népjóléti
   Minisztériumban  dolgozott,  ma  pedig a Művelődési Minisztérium Civil
   Kapcsolatok Osztályát vezeti.

   Pankucsi   Márta   élvezetes   társadalomismertető  órájának  a  címe:
   Társadalmi mobilitás - Társadalmi változás...

   "...  Ma,  a  huszadik  század  végéhez  közeledve azt kell legelőször
   leszögezni,   hogy   nem   létezik   egyetlen   társadalom   sem,  ami
   mobilitásmentes   lenne,   egy  teljesen  merev  társadalom  lenne.  A
   történelemből  tudunk  példákat  fölsorolni olyan merev társadalmakra,
   melyekben  a mozgásnak, a mobilitásnak nem volt szerepe. Leginkább az
   indiai kasztrendszert említhetnénk...

   A  szociológiában  a társadalmi mobilitásnak ismert egy szűkebb és egy
   tágabb értelmezése.

   Ha  a tágabb értelmezést nézzük, akkor bele tartozik ebbe a társadalmi
   migráció  is,  vagyis  a  címzett mozgás, a térbeli helyváltoztatás. A
   társadalmi  mobilitásnak  és a migrációnak is különböző esetei vannak.
   Ismerjük  az állandó és az ideiglenes migrációt, az országon belüli és
   az  országok  közötti  migrációt.  Ha a huszadik századi magyarországi
   történelmet  nézzük,  akkor  mindezekre  bőségesen  találunk példákat.
   Bőségesen   ismerünk   olyan   korszakokat,  amikor  az  embereknek  a
   kényszerűségből   fakadó   tömeges   elköltözése  okozott  ilyen-olyan
   betegségekben  is  megnyilvánuló  feszültségeket. Elég az ötvenes évek
   iparosítására   gondolni.  Nagyon-nagyon  sok  embert  kényszerítettek
   megszokott   falusi   környezetéből   el   egy   városi   környezetbe.
   Országrészek  közötti  átköltözések zajlottak. Illetve a bejárások, az
   ingázások  -  ami  ugyancsak  emberi lelkeket, testeket próbára tevő -
   tömegessé  válása  ugyancsak  sújtotta  ezt  az  országot.  De akár az
   országok   közötti,   az  országból  való  kivándorlás,  az  emigráció
   kategóriája  is.  Akár  a  század elején, akár később a disszidálásnak
   nevezett  formájában eléggé jellemezte, meghatározta az ország életét,
   sokaknak az életét.

   Ha  a  mai  viszonyainkat  nézzük,  az  elmúlt  egy évtizedet, akkor a
   helyhez  kötöttségünk  ragadható meg. Nagyon helyhez kötöttek vagyunk,
   sok  vonatkozásban  nem  tudunk  úgy  mozogni,  ahogyan a piacgazdaság
   gyorsan  változó  munkahely-lehetőségei  ezt igényelnék, vagy elvárnák
   tőlünk.   Most  inkább  egyfajta  kötődöttség,  bezárkózottság  jelent
   gondot.

   Ha  a  mobilitásnak  a  szűkebb  értelmét  vesszük, akkor a társadalmi
   státuszváltást  szoktuk  mobilizációként  emlegetni. Azt a folyamatot,
   amikor  az  egyénnek  a  társadalmi  egyenlőtlenségben,  a  társadalmi
   piramisban   elfoglalt   helye  lényegesen  megváltozik.  Ez  a  fajta
   mobilitás  lehet strukturális mozgás, ami igazodik az adott időszakban
   lezajló  makrofolyamatokhoz.  A  már  emlegetett  ötvenes  években, az
   iparosodás  korszakában  a strukturális mobilitás azt jelentette, hogy
   tömegesen  a  mezőgazdaságból az iparba mentek dolgozni, azaz munkássá
   váltak.  A  mai  folyamatokat nézve a strukturális mobilitás az állami
   alkalmazottból   a  vállalkozóvá  válásnak  a  tömeges  mozgásformáját
   jelenti.  A  strukturális  mobilitás  mellett  mindig  megfigyelhető a
   cirkuláris   mobilitás  folyamata,  ami  egyfajta  helycserés  mozgást
   jelent.  A  társadalom  felsőbb rétegeiből lekerülnek emberek, illetve
   lentről  felkerülnek. Ez a mozgás is történelmi korszakonként változó,
   általában a nagy társadalmi változások idején jelentős.

   Nagyon  izgalmas  kérdés, hogy a magyar társadalomban az elmúlt tíz év
   során,  az  elit vonatkozásában mennyire figyelhető meg egyfajta ilyen
   cirkuláris   mobilitás?   Mennyire  mondhatjuk  azt,  hogy  a  korábbi
   évtizedek  elitje letűnt, és a társdadalom középső vagy attól lentebbi
   részeire csúszott? Mennyire jelentette a változás, hogy a középső vagy
   az  alsóbb részeiről került ki egyfajta fölfelé irányuló mozgásként az
   új  elit?  Vannak,  akik  azt  állítják,  hogy  ez a jellemző... Mások
   viszont  azt  mondják,  hogy szó sincs itt ilyen valódi elitváltásról,
   sokkal  inkább  a  régi  elitnek  egy  új  arcban,  új  álarcban  való
   megjelenéséről...

   ...  Ez  felfogható úgy is, hogy ez elcsalása, elveszejtése mindannak,
   amit  a  rendszerváltás  során szeretett volna ez az ország, szerettek
   volna  nagyon  sokan. Mások viszont ezt úgy értelmezik, mint a világon
   mindenütt  jelenlévő  tőkekoncentrációnak egy bizonyos megvalósulását.

   ...  Az  egyénnek  a  társadalmi  státuszát,  vagyis az egyenetlenségi
   rendszerben  elfoglalt  helyét  az  általa  birtokolt  tőke mennyisége
   határozza  meg.  Igen  ám,  de  ez  a  tőke  nem  azonos  a mi korábbi
   ismereteink    szerinti   egyértelműen   anyagi   tőkével.   Különböző
   tőkeféleségek  vannak  a  társadalomban. Ezeknek csak egyike az anyagi
   tőke...

   Az  anyagi  tőke  mellett  beszélhetünk a kulturális tőkéről, mint egy
   nagyon  fontos  tőkeféleségről.  És  egy  harmadik, társadalmi tőkének
   nevezett  dologról,  ami a különböző kapcsolati tőkét, az embereknek a
   más  emberekhez  fűződő  sűrűbb vagy lazább szövésű kapcsolati hálóját
   jelenti.  Ezek  a  tőkeféleségek összeadódnak és együttesen határozzák
   meg  a státuszunkat. Ráadásul ezek a tőkeféleségek konvertálhatóak is,
   átválthatók egymásba. A szülő amikor jó iskolába járatja drága pénzért
   a gyermekét, akkor nem tesz mást, mint az anyagi tőkéjét beruházza, és
   konvertálja  kulturális  tőkévé.  A  jó  diploma visszaváltható anyagi
   tőkévé.  Szinte  garantált,  hogy  a  jó helyen szerzett diploma olyan
   anyagi  javakat  hoz  majd  a  későbbiek során, ami megéri ezt a fajta
   tőkebefektetést.  A  harmadik, a társadalmi kapcsolatok tőkéje az, ami
   itt Magyarországon valamivel nagyobb szerepet játszik, mint normálisan
   működő  társadalmakban  kellene,  hogy  játsszon. Ez a társadalmi tőke
   kamatos  kamatostul  visszaváltható  anyagi  tőkévé. A nyolcvanas évek
   végének,  a  kilencvenes  évek elejének társadalmi-politikai-gazdasági
   átalakulási  folyamata  úgy is értelmezhető, mint a kapcsolati tőkének
   (a politikai elit kapcsolati tőkéjének!) a konvertálása anyagi tőkévé.
   ..."

                     Duna Televízió * DunaText * Y-akták
                      1997. május 28. - 1997. június 18.
Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2024
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva.