Dimenzió #14

Y-akták - Tele Fiction Magazin

(paratudományok)

   Sánta Csaba:
                            "... ÉS MÉGIS MOZOG?"
                                 - 4. rész -
                     Gondolatok egy rendezvény margójára

   A  Magyar  Tudományos  Akadémia  Miskolci Bizottságának Mentálhigiénés
   Műhelyében az idei tudományközi előadássorozat második napjára március
   21-én  került  sor.  A  mostani  és a következő számainkban e munkanap
   három  előadását  ismertetjük.  A  rendezvény  e napjának házigazdája,
   elnöke  Túry Ferenc doktor volt. A találkozó valódi műhelyként indult,
   az  előadókkal  gyorsan  gondolkodtunk  egyet  az érdeklődés mérsékelt
   voltáról. Míg ők a kollégákat hiányolták, addig én például az egyszerű
   embert is... és az Őket vonzó hangnemet.

   E   napon   "mozdulataink"ról   esett   szó,   valóban  remek  előadók
   társaságában.  Az  első  előadó  Moussong-Kovács  Erzsébet  professzor
   asszony  volt,  aki  külön  figyelemmel  (szeretettel és szorgalommal)
   viseltetik évről-évre a miskolci rendezvények iránt. Előadásának címe:
   Arcunk mozgásszínháza.

   "...  Az arcunk olyan, mint egy színpad, ahol a szereplők az érzelmek.
   ...

   A  külső  megjelenés,  a  fej  formája  már  régen  foglalkoztatta  az
   "ős"pszichológusokat,  próbáltak  az  ember karakterére és tehetségére
   következtetni  a fej dudoraiból, avagy formájából. A 18. században egy
   svájci tudós már az arc kifejezésből következtetett...

   ...  Nézzük  meg,  milyen is az a színpad, ahol az érzelmek mozgása, a
   dráma  zajlik.  Az  "én"  szemszögéből  és  a  másik,  a néző számára.
   Jelképesen  az arcot négy mezőre oszthatnánk. Az egyik rész ismeretlen
   saját  magunk  számára  is  és  a  néző számára is. Nem tudni, hogy mi
   zajlik,  hogy  honnan  jönnek  az  arc mozgásai. Van egy rész, ahol ez
   ismert  mind  a  kettő  részére. De van olyan, amit a játékos, az "én"
   ismer,  ám  a  másik számára ismeretlen - legalábbis a szándék. És van
   egy  olyan  rész,  ami  a  másik  számára ismert, de az "én" nem tudja
   kontrollálni,    az    ő   számára   ismeretlen.   Ennek   megfelelően
   csoportosítható az, ami zajlik...

   ...  Ha  az  előbb  ismertetett  mezőkre gondolunk a mozgás repertoárt
   nézve  az,  amit  csak  az "én" ismer, ami a másik számára nem ismert,
   ezek  a  színlelt,  s  a  "mintha"  érzelmek.  Ezek szolgálják a másik
   manipulációját,  ezek  azok  a  fals  mosolyok,  ahogyan a politikusok
   üdvözlik  egymást,  vagy  néha  a  kollégák is - közben rosszat akarva
   ugye.  Ahányszor  felidézünk  valamilyen  hangulatot vagy emóciót, nem
   feltétlenül  éljük  meg azokat a kísérő jelenségeket, mint például egy
   nagy  öröm  alkalmával  a  szív  ritmusnak  a  szaporodását,  a légzés
   változást,  hanem  a  testi  megnyilvánulások nélkül törnek elő ezek a
   "mintha" érzelmek...

   A  konvencionális,  szocializált érzések abban a mezőben jelennek meg,
   amelyik  mind  az "én", mind a másik számára ismertek. Ilyen például a
   szociális  mosoly,  ami  az  anya-  gyermek kontextusban megjelenik és
   rendkívül  hozzá  tartozik  ahhoz  a bensőséges kapcsolathoz. Már a 36
   órás  újszülöttek  is képesek imitálni vagy megfelelő módon reagálni a
   felnőttek  arckifejezésére.  Amitől  egy  gyermek  igazán megijed az a
   mozdulatlan arc...

   Abból az "arcrészből", amiből sem "én", sem a másik nem tudja, hogy mi
   származik, az az archaikus, a tudattalan, az ősi, az ösztönös érzelmek
   szülőhelye. Ilyen például az ijedtség...

   ...  Nagyon  fontos  a  mimikának  az  a  formája,  amit  a  másik tud
   értelmezni, de a játékos, az "én" nem képes megfelelően irányítani. Ez
   az,  amikor  mást  mondanak  a szavak és mást mond el az arckifejezés.
   Amikor  az anya biztatja a gyermekét, hogy menj, csináld, legyél bátor
   és közben az arcán látszik az aggodalom, hogy visszatartaná, hogy nem
   engedné.

   Időnként  eltakarjuk  az  arcunkat...  A pszichiátereket újabban sokat
   foglalkoztatja  a  szociális  fóbia.  Azok  a  félelmek, amik a társas
   érintkezésben  jelentkeznek.  Egy  meztelen nem a testét szégyelli, az
   arcát, az érzelmeit takarja el.

   A maszkhoz mi mindent kapcsolhatunk? Mikor azt mondjuk valakiről, hogy
   elvesztette   az   arcát   -   ez  egy  nagyon  komoly  ítélet,  ez  a
   megszégyenítés.  Lehet  a  maszk  a  vidám karneválé, de a karneválban
   benne van egy kicsit a halálközelség, a haláltánc gondolata. A maszk a
   csuklyás.  Hogyan  jelenik meg a rabló, a gonosz, a mások életére törő
   ember?  Leplezi az arcát, hogy ne legyen felismerhető. Vagy az idegen,
   a  kiismerhetetlen...  van  ebben egy kis gyávaság, hogy ne ismerjenek
   fel,  hogy  legyek  én  csak  anonim.  Pszichotikus,  elmebeteg festők
   betegségük  idején  például  olyan  képeket festettek, ahol maszk volt
   vagy nem voltak szemek...

   Mindez  valahol nagyon félelmetes, gondoljanak csak a halotti maszkra.
   Emlékszem, hogy fiatal koromban sok házban a berendezésben láttam nagy
   költők  vagy zeneszerzők halotti maszkját. Ez már nincs - szerencsére.
   Valamiért  meg  akarták  eleveníteni,  de  ez mégis olyan kellemetlen,
   rossz  érzést  keltő  igézése volt az illető személyének. Már teljesen
   elidegenítette tőlünk.

   Mi  történik a másik arcának az értelmezésében? Találkozunk valakivel,
   az  "én"  találkozik  a  másikkal  és megindul a fejben egy összetett,
   bonyolult  folyamat.  Az egyik, hogy felismerjük, hogy ki is az... Hol
   találkoztunk?  Mi  is  a neve? Milyen körülmények között találkoztunk?
   Tehát  van  egy ilyen "aha" élmény, hogy igen megismerem. Néha azonban
   nem  ismerjük,  egy  idegen  a  másik...  Ilyenkor  például az "én"ben
   jelenlévő  hangulat  szabja meg, hogy milyennek látom a másikat. Ha én
   szomorú  vagyok,  akkor ott is szomorúságot látok, ha én vidám vagyok,
   akkor  a  másikban  is vidámságot látok. Fontosak a projekciók, hogy a
   másikra  vetítem rá a bennem lévő "ellenséges" érzelmeket, azokat az ő
   arcán  látom megjelenni. Vagy a másiknak tulajdonítok olyan érzéseket,
   gondolatokat, amik bennem vannak, de nem szívesen fogadom el azokat...

   Néha a nem ismert egyénnel szemben is mutatunk valamiféle azonosulást,
   valamilyen rész vagy egész vélt hasonlóság alapján.

   Sokat foglalkoztam egy módszerrel, ami érzelmek fényképek alapján való
   felismerése.  ...  Egy  munkatársammal,  aki  pszichológus volt (Fehér
   Klára)  megcsináltuk azt a vizsgálatot, hogy a különböző pszichiátriai
   betegek  milyen  érzelmeket  és  hány  százalékban ismernek fel. Ezt a
   70-es  években  közöltük.  Tizenhat fotó, ugyanaz az arc, de különböző
   érzelmek...  A  szomorúságot,  a  csodálkozást  igen  nagy százalékban
   felismerik  az  egészségesek  és  a  betegek  is.  Ám vannak összetett
   érzelmek.

   Érdekes, hogy egy szorongó magyar beteg válaszai mennyire közel állnak
   egy  libanoni,  más  kultúrában  élő  depressziós beteg válaszihoz. Az
   egyik  képen  például  mindketten  jól látják a nevetést. Azt mondja a
   magyar,  hogy  félelmetesen nevet, révület... és a libanoni, hogy azon
   nevet,  hogy mennyire nincs szerencséje. ... A mimika egy olyan nyelv,
   ami  az  emberiség  egészére  érvényes  és  mégis  a  legprivátabb,  a
   legbelsőségesebb   érzéseinket   is   meg  tudjuk  fogalmazni  ezen  a
   nyelven...  Bevezetve  Riskó  doktornő  előadását, a hinduknál például
   egész   korán  tanítják  a  táncot  és  csak  szemmozgásból  44  félét
   tanítanak..."

                     Duna Televízió * DunaText * Y-akták
                     1997. április 30. - 1997. május 14.
Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2024
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva.