Dimenzió #12

Mozaikok a nevelés történetéből

(Neveléstörténet)

                              Dr. Kéri Katalin:

                 (Forrás: Embernevelés, 1996/2., 11-18. o.)

                           A MODERN NEVELÉS ÚTJAIN

                    (Főhajtás De Gerando Antonina előtt)


   Mint  a  XIX. századi leánynevelés lelkes kutatójának, sok korabeli könyv
és dokumentum került már kezembe e témával kapcsolatosan. Így találkoztam De
Gerando  Antonina  nevével, akit mára már meglehetősen elfelejtettek, akinek
alakját   nemigen   lehet  megtalálni  a  neveléstörténeti  munkákban  és  a
nőtörténeti  monográfiákban.  Pedig  Antonina  modern  gondolkodású,  múltat
ismerő  és  jövőt  fürkésző személyiség volt; ha röviden akarnám jellemezni,
akkor csak annyit mondanék róla: Nagy Lélek.


                                    Élete

 1892-ben a "Hét" című napilap vezércikkében azt írták az akkor 47 éves író-
és  tanárnőről, hogy ő a vezéregyénisége a magyar nőnevelés 3. nemzedékének,
Brunszwick  Teréz  és Teleki Blanka nyomában. [1] Míg az elődeiként említett
két  hölgyről  köztudomású,  hogy  közeli  rokonságban  álltak,  az  kevésbé
közismert,  hogy  Antonina is a családhoz tartozott: Teleki Blanka unokahúga
volt.

   1845.  február 13-án született Párizsban, a francia író, de Gerando Ágost
és  Teleki  Emma  gyermekeként.  [2]  1  éves  korában  a kislányt édesanyja
Magyarországra  hozta,  és  itt  Teleki Blanka gondjára bízta, hogy magyarul
tanuljon   meg   beszélni.   [3]   A  magyar  forradalom  idején  szülei  is
Magyarországra jöttek, édesapja fegyverrel is harcolt a magyar szabadságért,
ám  a  győri csata után hamarosan meghalt. Ezt követően Emma nagy nehézségek
árán  Párizsba  menekült  gyermekeivel, így ő elkerülte a börtönbüntetést. A
gyermek  Antoninát  a  francia  fővárosban  olyan emberek vették körül, akik
jelentősen  befolyásolták  világlátását,  érdeklődését. Többek között Irányi
Dániel  is a tanára volt. [4] Teleki Blanka - miután kiszabadult a fogságból
- Párizsba ment, és

        "életének  utolsó fénye unokahuga, Antonina volt, akinek rajongó
     szeretete egykori növendékeit idézte emlékezetébe." [5]

   Antonina,  és  öccse, Attila, sok dolgot tudtak Magyarországról, a magyar
szabadságharcról,  hiszen számos emigráns fordult meg párizsi lakásukban, és
édesanyjuk  levelezésben állt magyar barátaikkal 1849 után is. (Bajomi Lázár
Endre  egy  cikkében  úgy  fogalmazott, hogy Emma volt az összekötő ügynök a
Michelet vezette demokratikus körök és Teleki Blankáék között.) [6] Antonina
később így nyilatkozott erről az időszakról:

        "...én  abban  a  felhangolt  korszakban  voltam gyermek, amikor
     önkénytelenül  szívtuk  magunkba  ezt  (t. i. a lelkesedést). (...)
     Mindig azt hallottuk mi kis gyerekek, hogy nekünk kell megmenteni a
     hazát!  Nem  is  igen  értettük mi ezt jól, de ez volt a jelszó. Ez
     volt a szemrehányás. Tudja, mikor más gyermeket valamiért a sarokba
     küldenek,  olyankor  nekünk  az  jutott  eszünkbe, hogy hát ilyenek
     hogyan  mentik  meg a hazát? (...) És jöttek hozzánk az urak, akkor
     sokan  voltak ott magyarok, s mindig azt hallottuk, hogy jön majd a
     tavasz s akkor megyünk." [7]

   Antonina  mindkét  szülője  nyelvén  kiválóan tudott (emellett latinul és
németül),  ezért  1872-ben - miután Párizsban tanárnői képesítést szerzett -
Magyarországra   jött,   és  itt  telepedett  le.  A  dualizmus  korszakának
változásai,  az  oktatásügy  -  és  ezen  belül  a leánynevelés - fejlődése,
kiszélesedése  számos  lehetőséget  kínált az ő számára is a kibontakozásra.
Budapesten  először  a  Veres  Pálné  által  1868-ban  életrehívott Nőegylet
intézetében tanított, és a kézimunka-ipariskolában. Ezt követően 1876-ban "a
műveltebb  családok leányai számára magánkurzusokat nyitott", és 1880-ban "a
kolozsvári felsőbb leányiskola igazgatójává nevezték ki." [8]

   Számos  cikke jelent meg a korabeli lapokban (pl. a Nemzeti Nőnevelésben,
mely minden idők egyik legszínvonalasabb hazai pedagógiai lapja volt, s mely
rendes   munkatársaként   foglalkoztatta).   Némelykor   a   párizsi   Revue
Pédagogique-ban  is publikált. Írt tankönyveket (francia nyelv, háztartástan
és  más  tárgyakhoz); elkészítette Teleki Blanka életrajzát (1892) és számos
könyve jelent meg társadalmi, gazdasági, "sociológiai" és egyéb témákról.

   1912-ig   igazgatta   a   Kolozsvári   felsőbb   leányiskolát,  és  sokan
megemlékeztek  később  arról,  hogy  tanítványaival  milyen szeretetteljesen
bánt,  ugyanakkor milyen magas szinten tanított és követelt. Az volt legfőbb
célkitűzése,  hogy  embert  neveljen  diákjaiból.  Passuth  László  - akinek
édesanyja  akkoriban  került  a  kolozsvári iskolába tanárnőként - azt írta,
hogy   Antonina   "nem   minden  sérelem  nélkül"  élte  meg  leváltását  és
nyugdíjaztatását. [9] De Gerando Antonina 1914-ben hunyt el.


                                    Művei

                     1. A nők feladatairól, szerepeiről

   Ahhoz,  hogy  igazán megérthessük, milyen elképzelései voltak Antoninának
az  intézményes leánynevelésről, feltétlenül meg kell vizsgálnunk nőképét, a
nő  otthoni  és társadalomban betöltött szerepeiről vallott felfogását. Több
könyvében is részletesen kifejtette erre vonatkozó gondolatait. Az 1880-ban,
Kolozsváron  megjelent  "Nőtan" című művében [10], melyet növendékeinek írt,
rendkívül  részletesen,  a hétköznapi életből vett példákkal és közérthetően
fejtette ki azt, milyen feladatok  várnak a nőre az otthonában (gyermekként,
feleségként,  anyaként  és  a  háztartás  vezetőjeként)  és  a társadalomban
("honleányként"  és munkavállalóként). E mű 12 fejezetével összecsengően, de
kissé rövidebben írt 1892-ben egy másik művében a nő hivatásáról [11], művét
gróf  Teleki  Lászlónénak ajánlva. Egyik legérdekesebb és legösszeszedettebb
könyve - melyet szintén tankönyvként forgattak növendékei - a "Háztartástan"
című.  [12]  E  könyve  nevelési tartalmai mellett olyan kordokumentum, mely
elsődleges forrásként szolgálhat egy történész kezében a századvégi életmód,
a  hétköznapok  vizsgálatához.  Könyve a háztartás vezetésén kívül tartalmaz
fejezeteket  a "nemzetgazdászatról", az alkotmányról, a főbb törvényekről és
a  szociológia  alapjairól.  (Olyan  érdekes és érthető stílusban kifejtve a
tárgyalt  ismereteket,  hogy  ma is példaértékű lehet a tankönyvírók előtt.)
1897-ben egy ifjúsági színműveket tartalmazó kötete jelent meg. Számos művet
fordított  franciáról  magyarra,  Michelet történeti és George Sand irodalmi
műveit.


                            2. A leányiskolákról

   Egyrészt  műveit,  másrészt  pedig tetteit vizsgálva jól látszik, hogy az
volt  alapelve:  a leányoknak is teljes körű képzést kell nyújtani, velük is
megtanítható  valamennyi  tantárgy.  Ő  maga  tartott  előadásokat kezdők és
haladók  számára a francia irodalomról, emellett történelemből, földrajzból,
számtanból, zeneelméletből és énekből is. A lányok beiratását e kurzusokra a
saját   lakásán  tette  lehetővé,  így  a  korabeli  újsághírdetésekből  még
lakáscíme is kiolvasható: "Aldunasor 32." [13]

   Írásaiban  számos  esetben  idézte  Franciaország példáját a leánynevelés
kapcsán.  A reáltudományok tekintetében úgy vélte, nincs különbség magyar és
francia  lányok tudása között. Ám ami a történelmet és irodalmat illeti, úgy
vélte,  jelentős  a  magyar  iskolások lemaradása nyugat-európai társnőikhez
képest. [14] (Éppen emiatt tanította ő maga is különös gonddal e tárgyakat.)

   Elítélte azokat a honfitársait, akik a leányiskolák - különösen a felsőbb
iskolák  -  magas  követelményei  ellen  szóltak.  Antonina felismerte, hogy
csakis  széleskörűen  művelt,  jól  képzett  nők  hozhatják  el Magyarország
számára  a felemelkedést. Sok elődjéhez hasonlóan úgy vélte, hogy a tudomány
nem  fogja  sosem  "veszélyeztetni"  a  leányokat,  csak  a  "félműveltség".
Szerinte  akkor lesz egy lányból jó feleség, ha férjével egy szinten áll, és
akkor  lesz  jó  anya, jó honpolgár, ha nemzetét ismeri, gyermekeit eszerint
neveli fel. [15] Több ízben is kifejtette, mire kell - a fentebb már idézett
tárgyakon   kívül  -  figyelmet  fordítani  a  leányiskolákban.  Kiemelte  a
testmozgás  fontosságát;  az  élő  nyelvek  tanítását;  az írási-fogalmazási
készségek,  a  kreativitás  fejlesztését, és a neveléstan (gyermekápolás- és
nevelés) oktatását.

        "...mikor    az    olasz,    franczia,    német,    angol    oly
     erőmegfeszítéseket  tesz  a  leányok  oktatásának előmozdítására, a
     magyar nem maradhat el, ha a művelt népek sorában akar maradni"

-  szögezte  le az írónő, és ő maga is mindent megtett e cél érdekében. [16]
Nem   elégedett  meg  azonban  az  -  akkor  még  gyér  hálózatot  alkotó  -
leányiskolák  és  nyilvános  előadások hatásával. Úgy vélte, aki rendelkezik
általános  műveltséggel,  az  felelős a többi ember iránt, annak kötelessége
másokkal  foglalkozni  hazája  felvirágoztatása  érdekében. Az öncélú tudást
elvetette,  kiindulópontja  az volt, hogy a tudás elsajátításának csak mások
megsegítése  és  tanítása  szempontjából  lehet  értelme. 1885-ben a "Magyar
Bazár"-ban  felhívta  honfitársnőit,  a magyar lányokat, hogy foglalkozzanak
azokkal  a gyerekekkel, akik

        "el vannak hanyagolva, szenvednek, iskolába nem járhatnak". [17]

   Ez  több  volt jótékonykodásra bíztatásnál, ő ugyanis arra kérte a művelt
lányokat, hogy naponta 1-2 órán át tanítsák ezeket a kisgyerekeket, tanítsák
meg  gondolkodni őket. Bár felhívásának vélhetőleg nem sok foganatja volt, e
szöveg  mégis  jól  rámutat  szociális  érzékenységére és a tanulásba vetett
hitére.  A  Teleki Blanka Kör tagjaitól is azt kérte, minden évben hajtsanak
végre  valamilyen  nemes cselekedetet, de ennek nem szabad azonosnak lenni a
jótékonykodással, az "alamizsnaosztással", mert az csak időlegesen fedi el a
társadalmi bajokat, de nem oldja meg.


                     3. A tanítási-nevelési módszerekről

   Bár   De  Gerando  Antonina  valamennyi  műve  élvezettel  forgatható  és
érdeklődésre  tarthat számot napjainkban is, korunk olvasójának - főként, ha
pedagógus  -  a  nevelésről vallott gondolatai ajánlhatóak elsősorban. Annyi
melegséggel  és  igaz emberséggel szólt a pedagógusok munkájáról, a gyerekek
neveléséről,  ahogyan  csak  nagyon  kevesen  tették az elmúlt évezredekben.
Abban   a   korban   szólt   a   "poroszos"  nevelési  elvek  ellen,  amikor
Magyarországon  ez még nem volt túl gyakori. Gyűlölte a külföld utánzását az
iskolák   fejlesztésében,   azt  akarta,  hogy  a  nemzeti  követelményeknek
megfelelően  alkossák  meg  a magyar iskolákat. Akkor írta le gondolatait az
emberközpontú,    gyermekszerető    iskoláról   és   társadalomról,   amikor
ugyanezekkel a gondolatokkal egy svéd tanítónő világhírnevet szerzett.

   Saját  korából  kiábrándulva,  általános  érvényű  erkölcsi  útmutatókat,
értékeket keresve 1897-ben Antonina így foglalta össze emberképét, a nevelés
célját:

        "Tanítsuk   meg  a  gyermeket  korán  arra,  hogy  tisztelje  az
     idősebbeket,  hogy  tisztelje  egyáltalán  mindenkiben az embert és
     soha  másoknak  se  kellemetlen ne legyen, se fájdalmat ne okozzon,
     hanem  mindig  másokra gondolva, jó érzéseket igyekezzék ébreszteni
     másokban,  másoknak  örömet,  boldogságot  okozzon, és saját magára
     csak legutoljára gondoljon." [18]

   Minden  "divatos" vélekedés ellenére Antonina felhívta az anyák figyelmét
arra,  hogy  gyermekük  nevelése  elsősorban rajtuk áll. Miután ezen idézett
művében  több  társadalmi  réteg  és  szakma tagjairól kifejtette véleményét
(pl.:  újságírók,  iparosok,  földművelők,  városi polgárok, művészek stb.),
egyik   fejezetében   külön   foglalkozott   a  pedagógusokkal.  Elöljáróban
leszögezte,  hogy

        "a  tanítók és tanárok kérdése a legfontosabb; valódi életkérdés
     minden országra nézve!" [19]

   Részletesen  ki  fejtette,  hogy  miért  vélekedik  így:  leírta,  hogy a
nemzetet csak úgy lehet műveltté tenni, ha a tanítás a lelkek mélyéig hatol;
ha  a  tanárok  nem  merev  szisztémákhoz  ragaszkodnak, hanem igazi élettel
töltik  meg  az  iskolát. Szerinte a gyerekeket arra kell felkészíteni, hogy
teremtsenek,  hogy elgondolkodjanak a világ dolgain; képessé kell tenni őket
arra,  hogy  kreatív  módon  cselekedjenek,  és ne mindig mások útmutatásait
kövessék.

   Mint  több  írásában  is  kiemelte,  a szeretet az egyedüli teremtő erő a
világban. Egy helyütt azt írta, hogy a szeretet hiányzik az iskolákból, csak
a fegyelmezéssel és a tanítással törődnek. [20]

        "A  lelket  a  betü  előtt,  ez azon nagy sarkalatos reform, mit
     véghez  kell  vinni  s  a mely nélkül semmi más reform soha sem fog
     semmit sem érni!"

- írta  fentebb  már  idézett művében. [21]

   A tanár sikeres oktató-nevelő munkája szempontjából lényegesnek tartotta,
hogy élvezze és szeresse azt, amit tanít, lelkesedése így ragad át diákjaira
is.   Fontos   az,   hogy   az  általa  kiválasztott  témák,  tananyagrészek
megfeleljenek a gyerekek

        "képzettségének,  fejlettségének, hangulatának, műveltségének. A
     tanárnak   növendékei   közreműködésével   kell,   magán   az  órán
     megteremtenie az előadását..." [22]

   Antonina  azonban  arra  is  figyelmeztetett,  hogy a tanár akkor tud így
tanítani,  akkor  képes  szelektálni  az  ismeretanyagok  között,  és  akkor
láttatja mégis, részekkel is a világ egységét, ha nem elégszik meg kevéssel,
ha mindig kutat és képezi magát.

   Záró   gondolatként   idézhetőek  azon  sorai,  melyeket  kifejezetten  a
pedagógusképzőkkel kapcsolatosan írt:

        "Legelső  sorban  tehát  kitünő  tanitó-,  tanitónő-,  tanár- és
     tanárnő-képző  intézeteket  kellene  állítani  országszerte. Azokat
     szárnyas   lelkü,  művelt,  művészi  érzékkel  megáldott  apostolok
     vezetése  alá  kellene  helyezni, kiknek ambitiója nem abból állna,
     hogy  jó adminisztrátorok, hivatalnokok, gépmozgató rugók legyenek,
     hanem  hogy  lánglélekkel neveljenek, buzgó apostolokat képezzenek,
     kik  a magyar szellemet öntudatra ébresztve, azt teremtő erővel meg
     tudják áldani!" [23]

   De  Gerando  Antonina  nevét  érdemes  megjegyeznünk. Poros műveit megéri
előszednünk a könyvtárak mélyéről. Szavait tanácsos újragondolnunk. Olyan nő
volt,  aki minden körülmények között önmaga tudott maradni, és aki - elődjei
nyomdokain  járva - fejlesztette a XIX. század végi magyar leánynevelést, és
számos   hasznos   gondolata   volt   a   tanárképzésről,  a  tanításról,  a
pedagógusokról.

   Ez  az  írás  nem  ölelhette  föl  valamennyi  gondolatát; csak halk - de
rendkívül  tiszteletteljes  és  határozott  - főhajtás e néhány sor törékeny
alakja előtt.


                                  JEGYZETEK

 [1]  De Gerando Antonina (In:  A Hét, 1892. okt. 30., III/44. sz.)  698. o.
      (A továbbiakban: A Hét)

 [2]  Révai Nagy Lexikona, IV. k. Bp., 1912. 373. o. (A továbbiakban: Révai)

 [3]  Sebestyénné Stetina Ilona: De Gerando Antonina (In: Magyar Paedagogia,
      1915.) 467. o.

 [4]  A Pallas Nagy Lexikona V. k. (Pallas Rt., Bp., 1893.) 116. o.

 [5]  Teleki  Blanka  és  köre  (Válog.,  bevez., jegyzetek: Sáfrán Györgyi)
      (Kriterion, Bukarest, 1979.) 22. o.

 [6]  Bajomi  Lázár  Endre:  De  Gerando  Antonina (In: Magyar Nemzet, 1975.
      december 29.)

 [7]  A Hét i. m. 699. o.

 [8]  Révai i. m. 373. o.

 [9]  Passuth  László:  Utószó  az  emlékezéshez  (In:  Magyar Nemzet, 1976.
      április 2.) 9. o.

[10]  De  Gerando Antonina: Nőtan, vagy az asszonyi hivatás tudománya (Stein
      János, Kolozsvár, 1880.)

[11]  De Gerando Antonina: A női élet (Kolozsvár, 1892.)

[12]  De  Gerando Antonina: Háztartástan, vagy az asszonyi hivatás tudománya
      (Kolozsvár, 1883.)

[13]  In: Vasárnapi Újság 1877. dec. 23. XXIV/51. 816. o.

[14]  A   leányok   felsőbb   oktatása  (In:   Nemzeti  Nőnevelés,  1880/2.)
      315-316. o.

[15]  A  felsőbb  leányiskolák tanítási rendszeréről (In: Nemzeti Nőnevelés,
      1887/I.) 53-55. o.

[16]  Uott. 55. o.

[17]  Hazánk  fiatal  leányaihoz  (In:  Vasárnapi  Újság,  1885.  október 4.
      XXXII/40.) 649. o.

[18]  De Gerando Antonina: A ki másra gondol... (Bp., 1897.) 4. o.

[19]  Uott. 67. o.

[20]  De  Gerando  Antonina: A nő szerepe a mai középoktatásban minálunk (Az
      Ellenzék   könyvnyomdájából,   Kolozsvár,   1904.   Felolvastatott   a
      Pestalozzi Társaságban)

[21]  A ki másra gondol... i. m. 74. o.

[22]  Uott. 79. o.

[23]  Uott. 87. o.
Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2024
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva.