Dimenzió #12

Mozaikok a nevelés történetéből

(Neveléstörténet)

                               Ferdinand Anton:
                      A NŐ SZEREPE AZ INKA BIRODALOMBAN


   Az  inka birodalom alapját a kecsua és az ajmará törzs alkotta. Mellettük
a régi Peruban egy egész sor nép és kultúra létezett, amelyek részint egymás
után,  részint  egymás  mellett  virágzottak.  A spanyol hódítás előtti egy-
másfél  évszázadban  azonban  a  kecsua  törzsből  származó  inka  dinasztia
Mexikóhoz   hasonlóan   politikai   és   kulturális  szempontból  egységessé
kovácsolta ezt a területet.

   Az  indiánok  ott  éltek és ott haltak meg, ahol születtek. E tökéletesen
megszervezett    állam    teljes    mértékben    megfosztotta    alattvalóit
egyéniségüktől.  Az  osztály  erősebb  volt,  mint az egyén, aki éppen ezért
feloldódott a közösségben. A földhöz kötött indió általában abban az ajjuban
élte  le  az  életét,  amelyben  megpillantotta a napvilágot. Az ajju, amely
eredetileg  több  család  kapcsolatából kialakult közösség volt, akárcsak az
azték nemzetségek ősi formája, a spanyol hódítás előtti Peru társadalmának a
szó  szoros  értelmében  vett  sejtje  volt.  Csak  a  nőknek  nyílott  néha
lehetőségük  arra,  hogy  házasság  révén  átkerüljenek a szomszédos ajjuba,
ahová férjük tartozott. Ez azonban ritkán fordult elő. Az egyént éppoly erős
kötelékek  fűzték a társadalom alapsejtjét képező ajjuhoz, mint a családhoz.
Az inka birodalomban az ember csak parányi, de szükséges kerék volt a millió
közül,  amely  mozgásban  tartotta az egész gépezetet. A szerkezet működését
tisztviselők ellenőrizték, kor és nem szerint számon tartották a lakosságot,
feljegyzéseket  vezettek  arról,  ki  mit  termelt,  milyen  eszközök álltak
rendelkezésükre, és mire volt szükségük.

   A  kipukamajokok,  a  "csomózott  zsinegek  őrei" tették lehetővé, hogy a
közigazgatás  tisztviselőinek  mindig világos képe legyen az emberekről és a
javakról.  Az állami tisztviselők kis csomókkal jelölték az újszülötteket, a
házasulandókat,  a  katonai  szolgálatra kötelezetteket és az aggastyánokat,
"mintha  csak  papírról  és  tintáról lenne szó". E statisztikai segédeszköz
nélkül  képtelenség  lett  volna áttekinteni egy akkora birodalmat, amelynek
határai   európai   viszonylatban   számitva   a   Spitzbergáktól   Tuniszig
terjednének.  Poma  de Ayala egyenesen azt állítja, hogy a birodalmat a kipu
irányította.  Egy másik krónika szerint a hatalmas birodalomban egyetlen pár
szandál  sem  veszhetett el anélkül, hogy az inka tisztviselők meg ne tudták
volna.   Ott,   ahol   a   statisztika   ilyen   nagy   szerepet   játszott,
elképzelhetetlen,   hogy   akár   egyetlen   ember   is   kimaradt  volna  a
nyilvántartásból.  Ebben  a  "könyv"-ben  természetesen nemcsak az általában
öttagú  családokat  tartották  nyilván,  hanem az egyes korosztályokat is az
egyén hasznossága szerint.

   A legfontosabb réteget, az állam szempontjából legjelentősebb csoportot a
25-50  éves  férfiak  alkották.  Az  inka társadalmat azonban az egyedülálló
szervezőkészségen  kívül  az előrelátás is jellemezte. Ennek jegyében minden
újszülött  fiúról  (moszok  kaparik)  listát  vezettek. A fiúk nagyobb részt
kaptak   a  közös  földből,  mint  a  leányok,  néhány  krónikás  szerint  a
kétszeresét.

   Az  inka  társadalomban  a  nő munkaerő volt és a szaporodás biztosítéka.
Helyzetét  tekintve  a  férfihoz hasonlóan lehetett szabad és nem szabad. Az
állam  ugyanazokat  a  kötelességeket  rótta  rá,  és  ugyanazt  a  védelmet
biztosította  a  számára.  Nem  volt sem elnyomott, sem uralkodó helyzetben.
Sorsa azonos volt osztályos társaiéval, és ebből a rendből szinte lehetetlen
volt kilépnie.

   Ha az indián nő úgy érezte, hogy terhes, a konopához fordult segítségért,
és nagyobb áldozatot mutatott be neki. A konopák kis házi istenek voltak, és
az  egyszerű  indió  úgy  vélte, hogy jobban függ tőlük, mint a templomokban
tisztelt  nagy  istenektől.  A konopák régebben ott álltak minden kunyhóban,
helyenként  még  ma  is  megtalálhatjuk  bepólyált  szobrukat  egy-egy olcsó
kifakult   nyomat  mellett,  amely  valamelyik  katolikus  szentet  vagy  az
istenanyát  ábrázolja.  A  kézműipari  tárgyak  és az élelem mellett gyakran
helyezték őket az elhunytak mellé.

   A terhesség nem változtatta meg az indián nő életét; éppúgy részt kellett
vennie  a  legnehezebb  fizikai  munkában  is. Gyakran az ültetvényen vagy a
hazafelé  vezető  úton  betegedett le. A köldökzsinórt a körmével csípte el,
vagy  a  fogával  elrágta.  Ezután  a  legközelebbi  patakban vagy forrásban
megmosdatta  az  újszülöttet.  A  csecsemőket  még 4000 méter magasságban is
hideg  vízzel  mosták  le.  Az  indiánok  szerint  ugyanis  ez  erősítette a
gyermeket.  E  látszólag  közönyös  magatartás egyetlen gyengéd mozzanata az
volt,  hogy  az  anya nem mártotta bele rögtön a gyermeket a jéghideg vízbe,
hanem  a vizet előbb szájában melengette, és csak azután hintette meg vele a
kicsit. Az újszülöttet otthon egyfajta bölcsődeszkához kötötték, amely abban
különbözik  az  európai  bölcsőtől, hogy vízszintes és függőleges helyzetben
egyaránt   használható.   Így  az  anya  mindig  magával  vihette  gyermekét
ágyacskájával  együtt. Az "ágynak" két keskeny oldalfala volt, és négy rövid
lábon  állt, amelyek közül a fejrésznél lévő kettő kissé hosszabb volt, hogy
a gyermek ne feküdjék teljesen laposan.

   Annál figyelemre méltóbb az a magától értetődőség, amellyel a gyermekeket
megszülték  és  felnevelték,  valamint  ahogyan  minden  higiéniai  szabályt
figyelmen  kívül  hagytak;  ezeknek  az indiánoknak ugyanis a gyermekük volt
minden   vagyonuk.   A   koraszülést   nagy  szerencsétlenségnek  tartották.
Megakadályozására   varázslókat   hívtak,   akik  meglehetősen  hosszadalmas
szertartás  keretében  kérték  az  istenektől a magzat megóvását. A varázsló
két-három tenyérnyi követ dörzsölt egy darab ezüsthöz, majd cocalevél porát,
cinóbert   vagy   szétmorzsolt   tengeri   kagylót   tett   a  kövekre.  Egy
tengerimalacot  és  egy  csicsával  töltött  edényt állított melléjük. [1] A
csicsa  úgy  készült,  hogy  szűz  leányok vagy olyan asszonyok, akik ez idő
alatt  nem  érintkeztek férfival, megrágták a kukoricát. Közben sem sót, sem
borsot  nem  volt  szabad  fogyasztaniok.  A  varázsló  ezután  a  konopával
megdörzsölte  a  terhes  nő hasát, majd a bálványt egy szalmaágyra tette, és
fohászkodott  hozzá.  A  továbbiakban  a  naphoz  fordult  tanácsért. Ez úgy
történt,  hogy  tárgyakat  dobált a levegőbe, és abból a helyzetből, ahogyan
leestek,  próbálta  megállapítani,  kedvező választ kapott-e. Fohászkodott a
különböző  vakákhoz  [2]  is.  Ha  az  istenek  igennel  feleltek a varázsló
kérdésére,  tudta, mely démonok siettetik a magzat születését. Most már őket
kellett  áldozattal  kiengesztelni.  Cinóbert  és  kagylók  porát  szórták a
levegőbe,  levágtak  egy  tengerimalacot,  és  megnézték  a  tüdejét,  vajon
megfelelő  hatása  volt-e  az  áldozatnak.  A varázsló mindig a negatívumból
indult  ki.  Gyakran előfordult, hogy a biztonságos válasz érdekében további
állatokat  kellett  leölni.  A  szertartás végén csicsát öntöttek szét, hogy
minden gonosz szellemet kiengeszteljenek.

   A gyermek megszületése után az apának szigorú böjtöt kellett tartania. Az
első napokban a felesége mellett kellett maradnia, nem azért, hogy segítsen,
hanem,  hogy  elriassza  a  gonosz  szellemeket. A gyenge csecsemőknek saját
köldökzsinórjuk egy darabját adták cucliként.

   A  szülők  először  csak  ideiglenes  nevet  adtak a gyermeknek, amely az
újszülöttről  szerzett  első  benyomásra vagy születési helyére vonatkozott;
például: "Pocakosö" "Könnyű szél", "Vörös föld".

   Az  inka  államban  a  szülőknek  szigorúan tilos volt az első hónapokban
karjukra  venni  vagy becézni a csecsemőt, mert így elkényeztették volna. Az
anya  a  szülést  követő  harmadik  napon általában visszatért munkájához; a
gyermeket  bölcsőjével  együtt  a  hátára kötötte. A szoptatásnál a csecsemő
fölé hajolt, de nem vette gyengéden a karjára, mert ezt szigorúan tiltották.
A  gyermekek gyakran harmadik életévükig szoptak. Azt sem engedték meg, hogy
a  kicsiket  naponta  három  alkalomnál  többször etessék. Még a kiváltságos
rétegeknél is egyedül az anya gondozta a kisgyermeket.

   Ezek  a  szigorú,  minden  részletre kiterjedő előírások elsősorban nem a
hagyomány  szülöttei,  hanem az inka államszervezet parancsai. A gyermekeket
csak  akkor szabadították ki bölcsőjük börtönéből, amikor már mászni, később
pedig járni tanultak. Ekkor a kunyhóban egy földmélyedésbe terített takaróra
fektették  őket.  Az anyának azonban még mindig nem volt szabad szoptatásnál
karjába vennie a gyermeket; a fekvő gyermek fölé kellett hajolnia.

   Poma  de  Ayala  krónikája  szerint, amely nem teljesen azonos más, korai
tudósításokkal,  a  "bölcsőkor"  után  az  "egyedül  állni  tudó" kor (szaja
vamarak) következett. Cabeza de Vaca szerint ebben a "játszó kor"-ban, amely
1-5  éves  korig  tartott,  a  gyermekeknek "tetveket kellett egymás hajában
keresniök,  nehogy tétlenek maradjanak". [3] Öttől kilenc éves korig tartott
a  "járni tudás" kora (makta purik), 9-12 éves kora között nagyobb feladatot
bíztak  a  gyermekre.  Mint  "kenyérpusztítónak",  neki  kellett  elűznie  a
madarakat a kukoricaföldekről.

   Sem  a  leányok,  sem  a  fiúk nem sejthették, milyen kevés út áll nyitva
előttük  ebben  a  hatalmas,  jól  megszervezett birodalomban. A fiúnak apja
hivatását  kellett  megtanulnia.  A leánynak később csak egyetlen lehetősége
volt  arra, hogy kitörjön osztályából, nevezetesen az, ha a fiatal férfiakat
a  hadseregbe vagy a közmunkákra toborozó hivatalnok szeme megakadt rajta. E
tisztviselő  feladatához  hozzátartozott  ugyanis,  hogy  az ország legszebb
leányait  kiválassza  templomi szolgálatra vagy a császári család igényeinek
kielégítésére.  Ennek  az esélye azonban kisebb volt, mint egy az ezerhez. A
fővárosban ugyan sok iskola és tanár - amautus - működött, de csak a nemesek
gyermekei  számára.  Tupak  Jupanki,  a 10. inka tette a következő, az egész
államra  igen  jellemző  kijelentést:  "A  tudás nem a népet illeti, hanem a
nemes vérből származókat."

   Garcilaso  de  la Vega jegyezte fel Rokáról, a 6. inkáról, hogy hódításai
után  törvényt  hozott a közbiztonság megerősítésére, szigorú büntetés terhe
mellett  tiltotta  meg  a kicsapongásokat, és Cuzcóban, a "világ köldökén" -
így  hívták  az  inka birodalom fővárosát - akadémiát állított fel a hercegi
vérből születettek oktatására.

   "Csak  a  nemesek,  és nem az alacsony sorból származó emberek gyermekeit
nevelhették   a   tudományokra,   mivel  attól  féltek,  hogy  az  ismeretek
elbizakodottá  teszik  a  tanulókat, és ebből az államnak származik kára. Az
utóbbiaknak  elegendő, ha apjuk (vagy anyjuk) foglalkozását megtanulják." Az
egyszerű  indiók  nem  ismerték  ezeket  a törvényeket, nem voltak tisztában
hatásukkal.

   A  leányok életének első ünnepélyes eseménye a névadás volt. Talán évekig
őrizték  azt  a  rongybabát, amelyet anyjuk ebből az alkalomból ajándékozott
nekik.  A  névadásra 5-12 éves kor között került sor. A család összegyűlt és
kijelölte  a  keresztapát. A keresztapa azzal kezdte a szertartást, hogy egy
kovakőkéssel levágta a gyermek körmét és haját. A csicsa bőséges fogyasztása
közben  -  ez  minden  indián  ünnepen  szokás volt - adta tovább a kőkést a
családtagoknak,  akik  valamennyien részt vettek a köröm- és hajvágásban. Az
anya  a  levágott körmöt és hajat gondosan megőrizte, mivel a néphit szerint
ennek  birtokosa  minden  téren befolyást gyakorolhatott a gyermekre. Néhány
környéken a hajat és körmöt az ajju vakájába vitték.

   Az  a  név, amelyet a gyermek most kapott, általában a vaka elnevezéséből
és  valamilyen  eseményből  adódott.  Ariaga krónikás ezt írja: "A legkisebb
gyermekek  is  ismerik nemzetségük vakájának a nevét." Így például a "Paukar
Libiak" névben a "Paukar" az ajju szentélyére emlékeztet, a Libiak viszont a
villámra,  amely  kis  korában  a  gyermek  mellett  csapott le, de annak az
ijedtségen kivül semmi baja sem esett. E rövid névadó ünnepség után, amelyet
tánccal, énekkel és ivászattal kötöttek egybe, folytatódtak a hétköznapok. A
kislány  segített  a  házban  az  anyjának, és megtanulta a legfontosabb női
mesterséget,  a  szövést  és  a fonást. Épp a spanyol hódítás előtti Peruban
éltek  a  legjobb szövőnők. Az inka birodalom előtti kultúrákban már majdnem
valamennyi  általunk  ismert szövési módot ismerték. A kutatók több mint 190
színt  és  színárnyalatot  számoltak meg. A textileket megőrizte számunkra a
kedvező  klíma - különösen a majdnem csapadékmentes déli partvidéken - és az
igen  kifejlett halotti kultusz. Ezek a műremekek az egyiptomi kopt textilek
mellett  a  legrégibb és legszebb emlékek, amelyeket a múlt nagy, elpusztult
kultúrái hagytak ránk.

   A  8-15  év  közötti  gyermekeket az inka társadalom tisztviselői "puklak
varma"-ként, "még játékosságra hajlamos ifjúként" jelölték csomóírásaikon. A
fiúknak  lámapásztornak vagy tanoncnak kellett elszegődniök, a leányok pedig
a  házi  tűzhelynél,  az  ültetvényen  és  a  szövőszék  mellett segédkeztek
anyjuknak.  Erre  az  időszakra esett házasságkötés előtti életük második és
utolsó  nagy  eseménye, az első menstruáció. Ezt megünnepeIték. A szülők még
egyszer  leányuk  emlékezetébe  idézték  a velük és az elöljáróival szembeni
kötelességeit.  A  nemi  érettség  ünnepének  előkészületeként a leánynak 48
óráig  böjtölnie  kellett.  A  harmadik napon néhány szem fövetlen kukoricát
kapott,  és csak a negyedik napon - amikor levetette gyermekruháit, és anyja
női ruhát adott neki, haját pedig, amely addig szabadon hullott a homlokába,
befonták  - kapta meg végleges, női nevét. Egészen másként alakult azoknak a
leányoknak a sorsa, akiket az inka küldötte a vallás szolgálatára választott
ki,  és  akik  életüket  a "kiválasztottak házá"-ban töltötték. A szülők nem
ellenkezhettek  a  küldött  döntésével.  "Ezenkívül  a  leányoknak szüzeknek
kellett  lenniök,  és  hogy  efelől  biztosak legyenek, általában a nyolc év
alatti  gyermekek közül válogattak", írja a krónikás. Ezeknek a leányoknak a
helyzete  a  római Vesta-szüzekéhez volt hasonlatos. A napkultusz szolgálata
mellett gyakorlati teendőik is voltak: nekik kellett elkészíteniük például a
"császári"  család  drága  ruháit.  A "kiválasztottak" legtöbbje magas rangú
tisztviselők vagy nemesek leánya volt.


                                  JEGYZETEK

[1] A  csicsát  kukoricaszemekből  készítették,  amelyeket  az  aggastyánok,
    különösen  öregasszonyok,  akiknek kevés dolguk volt, szétrágtak, hogy a
    nyál   segítségével   meggyorsítsák   az   erjedést.   Ezután   a   puha
    kukoricamasszát   egy  edénybe  köpték.  Egyes  helyeken  a  csicsát,  a
    kukoricasört még ma is ugyanúgy készítik, mint 2000 évvel ezelőtt.

[2] Vakerok  (Huaqueros)  a  vaka  (huaca) szóból származik,  ami szentélyt,
    megszentelt helyet, sírépítményt jelent.

[3] Louis  Baudin  ír erről könyveiben  (Die Inka von Peru. Essen, 1947; Der
    sozialistische  Staat  der  Inka.  Hamburg,  1956;  Daily  Life in Peru.
    London,  1960),  hogy "tetveket kell a hajra húzni". A szerző szerint ez
    egy  ősrégi tévedés, mivel hiányoztak az ehhez szükséges hegyes acéltűk;
    a  félreértés valószínűleg téves hagyományon vagy fordításon alapszik. A
    szerző  számos  perui és bolíviai útja során megfigyelte az indiánoknál,
    hogyan szedik ki a gyerekek testvéreik hajából a tetveket.

                                                    Fordította: Szántó Tamás

----------
Ferdinand Anton: A nő a Kolombus előtti Amerikában
   (Corvina, Bp., 1976.) 31-34. o.

Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2024
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva.