Dimenzió #12

Mozaikok a nevelés történetéből

(Neveléstörténet)

                              Dr. Kéri Katalin:

       (Pedagódusetika, Nemzeti Tankönyvkiadó, Bp., 1996., 34-44. o.)

           ADALÉKOK A PEDAGÓGUSOK ETIKAI KÓDEXÉNEK ELKÉSZÍTÉSÉHEZ


                  I. Az Etikai Kódex lehetséges tartalmáról

   Napjainkban  Magyarországon is elérkezett az ideje egy olyan Etikai Kódex
kidolgozásának,   mely   pedagógusok   számára   készül.  Számos  professzió
rendelkezik  már hasonló kódexszel, és több külföldi országban a pedagógusok
is. (Például az USA-ban 1968 óta létezik a NEA Code és egyéb kódexek, melyek
a pedagógus szakma etikájának alapvetéseit tartalmazzák.)

   Az   Etikai   Kódexnek   számos   területet   kell  magába  foglalnia.  A
leglényegesebb,   hogy   a   tanári  (pedagógusi)  kompetencia  standardjait
határozza   meg,   hiszen   ennek   létezése   és   leírása   a   professzió
meghatározásának  is alapkérdése. Ezen kívül természetesen tartalmaznia kell
a  kompetencia érvényességi területeit, határait; az autonómia és felelősség
kérdéseit; a szakmai döntések kritériumait.

   A  tanári  szakma  professzióvá  válásának egyik jelentős akadálya hosszú
időn át az volt, hogy sem az állam, sem a tanári szervezetek, testületek nem
vették  fel  a  harcot  a képesítésnélküliekkel, a mai napig nem történt meg
egészen  a  laikusok  kizárása  a pedagógusi pályáról. (Ennek okaival számos
kutató  foglalkozott,  az egyik legemlékezetesebb és legalaposabb tanulmányt
Horváth Attila írta 1986-ban.) Az Etikai Kódexnek feltétlenül ki kell térnie
erre  a  kérdésre,  leírásra  kell  kerülni ebben a műben annak, hogy hogyan
lehet biztosítani a laikusokkal szembeni védelmet.

   Alapvetően  fontos a pedagógusok számára, hogy pontosan ismerjék azokat a
hibákat, amelyeket semmiképpen nem tanácsos elkövetniük, amelyeket kívánatos
elkerülniük  akkor,  ha  eredményes  nevelő-oktató  munkát  akarnak végezni.
Ugyanakkor  tudniuk  kell  azt  is,  hogy  melyek  azok a tévedések, amelyek
elkövetésével nem sértik meg a pedagógusi professzió etikai normáit.

   Szükséges  lefektetni  az alapelveit a pedagógusok jutalmazásának illetve
elmarasztalásának,  így  egységesebbé  és objektívebbé tehető az a rendszer,
amely munkájukat megítéli.


                           II. A tanári professzió

   Mielőtt  megvizsgálnánk  azt,  hogy  egyes  pedagógiai gondolkodók hogyan
vélekedtek  a  tanári  (pedagógusi)  hivatásról a neveléstörténet évszázadai
során,  le  kell  szögeznünk  néhány  alapvetést  a  tanári  professzió  mai
értelmezésével  kapcsolatosan.  (E  témát illetően, a professzionális és nem
professzionális intézményrendszereket, ezen belül a pedagógiát is vizsgálva,
alapvetően  fontosak  Zsolnai  József  kutatásai, kísérleti leírásai, melyek
megteremtették a kérdéssel kapcsolatos elmozdulás alapját.)

   A  professzió  legelső jellemzője - általában és a pedagógusokra nézve is
-, hogy alapvető társadalmi funkciót tölt be. Ha a neveléstörténet különböző
korszakait  és helyszíneit vizsgáljuk, könnyen belátható, hogy a pedagógusi,
tanítómesteri  hivatásnak  ez  a  funkciója  már  a  legrégebbi folyamvölgyi
civilizációk  esetében  is  létezett.  A  tanítás,  a  tudás  átadása mindig
alapvető   társadalmi  funkció  volt,  a  civilizáció  továbbélésének  egyik
legfontosabb  alapja.  Természetesen  nem  beszélhetünk arról, hogy az állam
(kormány)  a  kezdeti  időktől fogva elismerte és honorálta volna az oktató-
nevelő  munkát.  A  szülők  azonban  megfizették a tanítómestert, amennyiben
eredményes  oktató-nevelőmunkát  végzett.  Egy  régi sumer forrás szerint az
írnoki  tudásra  tanító  mestert  a  tanítvány jómódú szülei megvendégelték,
ruhákkal és ékszerekkel fizették meg fáradozásait.

   A  tanári professzió alapértelmezését tekintve nem profit-orientált. Ezen
azt  értjük,  hogy egyrészt feltétlenül szükséges feltételeznünk a pedagógus
részéről  az altruista magatartást. Enélkül ez a pálya nem lehet eredményes,
az  oktatásnak  és  nevelésnek  -  modern  kifejezéssel élve - szolgáltatás-
orientáltnak  kell lennie. (Mindez persze nem jelenti azt, hogy a pedagógus-
társadalom  köteles elviselni az alacsony bérezést, a kedvezőtlen társadalmi
megítélést,  pusztán azért, mert a társadalom vezető csoportjai altruizmusra
hivatkoznak...)

   Egy  foglalkozás  attól  (is) válik professzióvá, ha a "kliensek" köre (a
pedagógus  szakma  esetében  a  szülők, diákok, szűkebb és tágabb társadalmi
környezet  tagjai  tartozhatnak  ide)  nem  ért  megfelelően  a szolgáltatás
alapvető  jellemzőihez,  annak  speciális  és technikai természetéhez; annak
folyamatát  nem  tudja  kellőképpen  értékelni.  Ma Magyarországon sokan úgy
érzik,  jól  értenek  a  pedagógusi  munka egészéhez vagy részeihez. Ez több
forrásból  is  táplálkozó  elképzelés  a "kliensek" körében. Egyrészt minden
felnőtt  embernek  vannak  tapasztalatai  az iskolai munkáról, a pedagógusok
munkája  nyitott  könyv.  Másrészt  a  legtöbb  felnőtt  szülőként önmaga is
nevelő,  ezért  úgy  gondolja,  tanulás  nélkül  is  jól  ért  a neveléshez.
Ezenkívül  hiányzik a szakmai nyelv, mely - mint ahogyan Zsolnai József vagy
Horváth Attila is írja - az orvosoknál például megvan. Mivel a szakmai nyelv
hiányzik,   illetve   a   szakszókincs   csaknem   egybeesik   a  mindennapi
nyelvhasználattal, a professzió többi jellemzőjét kell erősíteni.

   A  tanári  szakma  professzióvá  válásának  gátat  szab  az  a történelmi
tapasztalat   is,   melynek   tanulmányozása   során   megfigyelhető,   hogy
évszázadokon   át  nem  kötötték  képesítéshez  a  tanárságot.  A  középkori
egyetemeken  a  magisteri fokozat megszerzése tulajdonképpen azt jelentette,
hogy  a  doktoráló személy az általa tanult tudomány tanítására jogosult. Az
alap-  és  középfokú  iskolai  szinten tanítóktól azonban senki nem követelt
végzettséget,  gyakorta elég volt, ha írni-olvasni tudott valaki. Elsőként a
jezsuiták  fordítottak  kiemelt  figyelmet a tanárképzésre. Magyarországon a
XVIII.   sz.  végétől  egy  határozott  állami  törekvés  is  elindult  erre
vonatkozóan,  Mária  Terézia  ú. n. "normaiskolák" felállítását rendelte el.
1828-tól   kezdve   pedig  tanítóképzők  sora  nyílt  az  országban  (főként
felekezetiek),    és   az   1868-as   törvényben   állami   tanító(nő)képzők
felállításáról   intézkedtek.   A   századvégen   több   neves   személyiség
foglalkozott  a  középiskolai tanárok képzésének kidolgozásával (pl.: Kármán
Mór).  A  probléma csak 1924-ben nyert törvényszintű rendezést. Ám mindennek
ellenére  közismert  és  számos  kutató  által  vizsgált az a jelenség, hogy
Magyarországon  a  legutóbbi időkig nem volt különösebb akadálya annak, hogy
valaki bizonyos ideig képesítés nélkül tanítson.

   A   professzió  másik  alapjellemzője  ugyanis  feltétlenül  az,  hogy  a
professzió gyakorlásához hosszas tapasztalatgyűjtési és felkészülési időszak
szükséges. Más pályák esetében ez a jelenség hosszú múltra tekinthet vissza.
Gondoljunk  csak  a  középkori egyetemekre, ahol minden lehetséges eszközzel
nyújtották   a   felkészülési   időt,   egyes  karok  versenyeztek  abban  a
vonatkozásban,  hogy  melyik  ír  elő hosszabb felkészülési, tanulmányi időt
hallgatói  számára, ezzel ugyanis a professzió társadalmi státuszát lehetett
javítani.  Véleményem  szerint további változtatásokra szorul Magyarországon
az a helyzet, hogy minél kisebb gyerekeket tanít valaki, annál kevesebb időt
kell   eltöltenie   a  képzőintézményben,  és  számos  ok  miatt  társadalmi
presztízse  alacsonyabb, mint felsőbb évfolyamokban tanító pedagógustársaié.
(Az  ehhez  hasonló  különbségek  már régebbi korokban is léteztek a tanárok
között.  Ennek  egyik korai példája Diocletianus 301-ben megjelent Edictuma,
mely  tanúsítja,  hogy  a  Római  birodalomban a magasabb tudományok oktatói
mintegy  ötször  magasabb  fizetségben  részesültek,  mint  az alapismeretek
oktatói.)   A   különböző   szintű   oktatási  intézmények  számára  képzett
pedagógusok  tanulmányi  idejének  közelítését  segíti  elő  a  közelmúltban
bevezetett  4  éves  tanítóképzés.  Ezt az a tendencia is kívánatossá teszi,
hogy  manapság  egyre  többféle  iskola  nyitja meg kapuit, a felső- és alsó
tagozat  illetve  a  középiskolás  korosztály már nem ugyanazt jelenti, mint
8-10 évvel ezelőtt.

   Végül,  de  nem  utolsósorban a professzió egyik fontos jellemzője lehet,
hogy  a  szakma  összefoglalja  önmaga számára azokat a viselkedési elveket,
magatartási,  erkölcsi  normákat,  melyeket  elvár  minden  művelőjétől,  és
amelynek  segítségével  a  kívülálló  -  laikus - számára jelzi a professzió
határait,  érvényességi  területeit.  Az Etikai Kódex megalkotása nem csupán
azért  lényeges  egy  professzió  szempontjából,  hogy  viselkedési  elveket
fejezzen  ki,  hanem  azért  is szükséges, hogy azokat a más szakmabeliekkel
illetve  a  mindenkori politikai-társadalmi vezetéssel szemben érvényesíteni
és  fenntartani lehessen, lévén hogy ezen elvek egy professzió képviselőinek
közös véleményén alapulnak, a professzió önmeghatározását jelentik.


                                III. Források

   Nincs  könnyű  dolgunk, amikor annak előzményeit kívánjuk megvizsgálni és
bemutatni,  hogy hogyan születtek a pedagógusok Etikai Kódexének alapelemei.
A  kérdés  annyira  összetett, olyan sok rétege van, hogy meglehetősen nehéz
kibogozni   a  szálakat.  A  vizsgálódást  nehezíti  továbbá,  hogy  más-más
földrajzi  tájakon  és történelmi időszakokban eltérő típusú források állnak
rendelkezésünkre,   ezért   helyenként   hiányoznak  bizonyos  láncszemek  a
folyamatok  bemutatásához.  Az  Etikai Kódex megalkotásához elsősorban olyan
írott  források  tartalmát  hívhatjuk  segítségül,  melyek  nagy  pedagógiai
gondolkodók,  gyakorló  pedagógusok  gondolatait  őrízték  meg, a pedagógusi
szakma,   a   tanári  személyiség,  viselkedés  leírását  illetően.  Ezek  a
műrészletek  részben  egy-egy  adott  történelmi  kor  viszonyait  tükrözik,
részben   pedig   egyfajta   útmutatóként,   megvalósítandó  programként  is
felfoghatóak,  és  mint  ilyenek  - ha távolról is - előzményei a mai etikai
kódexeknek.

   Másrészt  fontosak lehetnek azok a források, melyek jogi formulákba öntve
mutatják be egy adott időszak tanári "ideálját" illetve magát a szakmát. Ide
tartoznak többek között a törvények, rendelkezések a tanügyre vonatkozóan, a
tanítói  díjlevelek,  a  peres iratok egy része stb. Harmadsorban fontosak a
korabeli sajtó cikkei, tanulmányai.

   A   szakmai   döntések,   az   autonómia   és   kompetencia,   a  szakmai
érdekérvényesítés     kérdései     többé-kevésbé     tanulmányozhatóak     a
tanítótestületi, egyesületi jegyzőkönyvekben, különböző érdekvédelmi fórumok
dokumentumaiban,  amelyek  a  múlt  század  végétől  folyamatosan  születtek
Magyarországon.

   Bizonyos   következtetéseket   számos   irodalmi  műből  is  levonhatunk,
különösen  annak  vonatkozásában,  hogy  milyen kompetenciája és autonómiája
volt  egy-egy  tanárnak;  hogy  milyen fegyelmezési módszereket alkalmazott,
stb.  (Például  Kosztolányi Dezső: "Aranysárkány", Móricz Zsigmond: "Légy jó
mindhalálig",  Karinthy  Frigyes:  "Tanár  úr kérem", Ottlik Géza: "Iskola a
határon" című műve, és számos egyéb magyar és világirodalmi alkotás emelhető
ki.)

   Mindezek  a  források  azonban  csak bevezetőként szolgálhatnak az Etikai
Kódex  létrehozásánál,  melynek megalkotásánál ugyan figyelembe kell venni a
történeti   előzményeket,   lényege   azonban   éppen   az,   hogy  a  jelen
pedagógusainak etikai normáit kell benne lefektetni, a jövő számára.


             IV. Vélekedések a tanítóról a neveléstörténet során

   A   pedagógus   viselkedését,   helyes   magatartását  évszázadokon,  sőt
évezredeken  át  sok pedagógiai gondolkodó, filozófus írta le. Elmondhatjuk,
hogy  szinte bármelyik mű, amely a nevelés, oktatás kérdéseivel foglalkozik,
tartalmaz olyan részleteket, melyek a tanító személyéről, a vele kapcsolatos
társadalmi   elvárásokról  szólnak.  Vélhetőleg  ezeket  a  forrásokat  kell
figyelembe   vennünk,  amikor  az  Etikai  Kódex  kidolgozásához  látunk.  A
teljesség  igénye  nélkül  villantsunk  fel  néhány korabeli leírást: Buddha
beszédeiben   az  i.  e.  VI.  században  olyan  elvárásokat  olvashatunk  a
tanítómesterrel  kapcsolatosan,  amelyek  több  más  korszakban és földrajzi
helyszínen is megfogalmazódtak, mintegy általános érvényűnek tekinthetőek az
évezredek  során. Eszerint a tanítónak jó példával kell elöljárnia, helyesen
kell  viselkednie  tanítványai  előtt,  pontosan  kell továbbítania azokat a
tanításokat,  melyeket  saját  mestere hagyott örökül számára, és becsületre
kell  nevelnie  növendékeit.  A  tanító  erkölcsössége  mellett tehát fontos
ismereteinek szilárdsága és nevelői képességei.

   Lao-ce  a  bölcs  emberekkel kapcsolatosan a szerénységet, szeretetet, az
emberek  hibáinak  megbocsátását  és az önismeretet emelte ki, valamint azt,
hogy  bölcs  ember  nem lehet haszonleső. Platón és Arisztotelész az oktatói
munkával  kapcsolatosan  több  írásukban  kiemelték  az  állam felelősségét.
Quintilianus  az  i.  sz.  I.  században  a  tanítóról  gondolkodva  arra  a
következtetésre jutott, hogy a tanítónak mértékletesnek, természetesnek kell
lennie.   A   tanítást  örömmel,  buzgón  és  türelemmel  végezze.  (Ezek  a
követelmények  -  ha  figyelembe  vesszük a professzió altruista magatartást
feltételező   alapjellemzőjét   -   olyan   emberszeretetet   és  pedagógusi
rátermettséget feltételeznek, amely alapkövetelménye és kiindulópontja lehet
az Etikai Kódexnek is.) Több ókori filozófus szólott arról, hogy a nevelőnek
(vagy  a  dajkának)  beszédje  legyen helyes, tiszta, érthető. (Pl.: Platón,
Arisztotelész, Quintilianus stb.)

   A  zsidó  Talmudban  több  helyen is azt olvashatjuk, hogy a tanítómester
legfontosabb  erénye  az  állandó, egész életen át való tanulás. Követelmény
volt  még vele szemben a türelem, az önfeláldozás, a tanítványok tisztelete.
Természetesen  az  ókori  források  felsorolását  és bemutatását még hosszan
folytathatnánk.

   A  középkori  Európa  keresztény  szerzői  a tanár jellemző tulajdonságai
közül  az  újszövetségi  gondolatok  jegyében  kiemelték  a  szeretetet,  és
meglehetősen sok helyütt találkozhatunk a nevelő helyes magatartására utaló,
az  azt  kifejtő  leírásokkal.  Szent  Benedek például a szerzetesei számára
készített Regulákban azt írta arról, hogy milyen legyen a jó apát, hogy


        "...mindazt, ami jó és szent, inkább tetteivel mutassa meg, mint
     szóval; és míg másokat oktat, maga elvetésre való ne legyen..."

   A  Regulákban olvashatunk arról is, milyen esetekben és mi módon van joga
a nevelőnek fegyelmezni a gyermekeket. Ez a probléma még többször előkerül a
neveléstörténet  során,  és  nem  lehet figyelmen kívül hagyni egy megírandó
Etikai   Kódex  készítésénél  sem,  hiszen  a  pedagógus  autonómiájának  és
felelősségének   tárgyalásánál  a  fegyelmezés  lehetőségeinek  kérdését  is
pontosan  körvonalazni  kell. (Többek között a XVI. században Vives, a XVII.
században  Comenius  is  gondolkodott  a  fegyelmezés  kérdéséről  és a múlt
századi pedagógiai sajtóban is vissza-visszatérő volt ez a téma.)

   A  reneszánsz  korában  is  számos tudós kifejtette, hogy milyen legyen a
pedagógus.  Egyrészt  leírták,  mi  mindent  kell tudnia (de a képzésről még
keveset szóltak), másrészt kiemelték, hogy erényes, becsületes ember legyen,
mint ahogy például Erasmus vagy Vives is taglalta. Erasmus ezt írta:

        "Aki  erre a feladatra rátermett, azt elég drágán megfizetni nem
     lehet.  Amennyire  fiad  jólétét  becsülöd, akkora jutalomra tartsd
     méltónak a jó tanítót!"

   A  XVI.  század végén Montaigne is azt írta a "Pedagógiai tanulmányok" c.
művében,  hogy  az  egész  nevelés eredménye a nevelő megválasztásától függ,
akinek

        "...nincs  a  feje teletömve, hanem helyén van az esze; meg kell
     mindkettőt követelni tőle, de inkább legyen elsősorban erkölcsös és
     értelmes,  semmint  tudós  ember,  s  nevelői állásában is eszerint
     viselkedjék."

   Comenius  a tanár magatartásával kapcsolatosan - több elődjéhez hasonlóan
-  arra fektette a hangsúlyt, hogy a tanár minta legyen a gyermekek számára,
akiket  "Isten képecskéivé" kell formálnia. Locke 1693-ban megjelent művében
ugyancsak  a  tanító  személyiségét  húzta alá, akitől egyrészt szakértelmet
várt  el,  azaz,  ahogyan  ő  fogalmazta,  azt, hogy ismerje jól azt a kort,
amelyben  született, és a saját országát, ahol él. Legyen jó emberismerő, és
ismerje  a  helyes  viselkedés  normáit,  a  társasági  élet  szokásait,  az
illemszabályokat.

   A  felvilágosodás  korában  illetve  a  neohumanizmus időszakában is több
európai  gondolkodó  kiemelte, hogy a nevelőnek nem más a hivatása, mint az,
hogy a gyermekben (emberben) rejlő tehetséget felszínre hozza, a képességeit
kibontakoztassa.  Például Rousseau ezzel kapcsolatosan ezt írta:

        "Én  (...)  inkább  nevelőnek s nem tanítónak nevezem e tudomány
     mesterét,  mert  nem  annyira  arról  van  szó, hogy oktasson, mint
     inkább arról, hogy vezessen."

   A   XIX.   századtól  kezdve  újabb,  tekintélyes  mennyiségű  forrás  is
rendelkezésünkre áll ahhoz, hogy feltérképezhessük, mit vártak el a korabeli
európai társadalmak a pedagógusoktól. Felhasználhatjuk egyrészt a tanító- és
tanárképzés    megindításával   kapcsolatos   dokumentumokat,   a   korabeli
órarendeket  és  tanterveket, tankönyveket és vizsgakövetelményeket, ezekből
ugyanis    kiderül,    hogy   mit   kellett   elsajátítani   akkoriban   egy
pedagógusjelöltnek;  hogy  mennyire  tartották  fontosnak  a  szaktárgyi, és
mennyire a tanári pályára közvetlenül felkészítő szakmai-gyakorlati képzést.
1869-ben a tanítóképzés tantervében ezt olvashatjuk a képzési célokról:

        "(célunk)...   hivatásuk  iránt  lelkesülő,  foglalatosságaikban
     jártas  oly  munkás  és  ügyes  tanítókat képezni, kik az emberiség
     szeretetének  érzésétől  áthatva, alapos ismereteik segítségével és
     kiváltképpen  jó  példaadással  vezessék  a  gondviselésükre bízott
     növendékeket..."

   Másrészt  pedig  a  sajtó  anyagát  vizsgálhatjuk,  amely  -  különösen a
dualizmus  időszakától  kezdve  -  hatalmas mennyiségű cikkanyagot tartalmaz
azzal  kapcsolatosan,  hogy  mit  várt  el a társadalom a pedagógustól, hogy
milyen  erkölcsi követelményeknek kellett megfelelnie. Radó Vilmos például a
múlt  század  végén Tanárképzésünkről c. írásában kifejtette, hogy túl sokat
követelnek  a  tanároktól.  Így írt:

        "Azok  ne  csak  a  nép  gyermekeinek, hanem magának a népnek is
     legyenek   nevelői,   a  közegészségügy  őrei,  a  hiányzó  orvosok
     megbízható  helyettesei,  legyenek  ügyes  mezei  gazdák, méhészek,
     selyemhernyó-tenyésztők,  értsenek mindenféle háziiparhoz, legyenek
     a  zenét  alaposan  értő kántorok, akik nemcsak a templomban tudják
     kötelességüket  teljesíteni, hanem tudjanak dalköröket is szervezni
     és  vezetni,  tudjanak valamit a süketnémák s a hülyék tanításáról,
     legyenek képesek működésük helyén a tűzoltást szervezni."

   Hosszasan lehetne idézni és sorolni az ehhez hasonló írásokat. Ez azonban
részben  eltérítene  tárgyunktól,  vagyis  attól  a  célkitűzéstől,  hogy  a
pedagógusok  Etikai  Kódexének  kidolgozásához hozzájáruljunk. A pedagógusok
feledatai  mára  átalakultak,  a  velük  szemben megfogalmazott elvárások is
részben  mások,  mint  száz  vagy  ezer  évvel ezelőtt. A fentebb felidézett
források  azonban  jók  arra,  hogy  kiindulópontként szolgáljanak a mai kor
pedagógusainak ahhoz, hogy professziójuk mibenlétét megértsék, hogy tudjanak
azokról  a  társadalmi elvárásokról, amelyeket velük szemben támaszt szűkebb
és  tágabb  környezetük,  hogy lássák szakmájuk történeti alakulását. Mindez
ugyanis elengedhetetlen az Etikai Kódex megírásához.


                                BIBLIOGRÁFIA

"Fénylő ölednek édes örömében..." - A sumer irodalom kistükre
   (Európa, Bp., 1983.)

1000 éves a magyar iskola
   (Korona Kiadó, Bp., 1996., Szerk.: Balogh László)

A régi Róma napjai
   (Vál.: Szepessy Tibor, Gondolat, Bp., 1968.)

A Talmud Könyvei
   (Korvin Testvérek, Bp., 1921-23.)

Arisztotelész: Nikomakhoszi etika II.
   (Magyar Helikon, Bp., 1971.)

Buddha élete és tanítása
   (Pátria Könyvek, Bp., 1989.)

Comenius, Johannes Amos: A lelki tehetségek kiműveléséről
   (In: Comenius Magyarországon, Tk. Bp., 1962., Szerk.: Kovács Endre)

Encyclopedia of Education, The; Vol.3.
   (Lee C. Deighton, The Macmillan Company and The Free Press)

Erasmus: A keresztény fejedelem neveltetése
   (Bp., 1992. )

Hamvas Béla: Anthologia humana
   (Életünk Könyvek, Szombathely, 1990.)

Horváth Attila: Orvosok-pedagógusok
   (In: Valóság, 1986/4.) 59-68. o.

Lao-ce: Tao-Te king
   (Farkas Lőrinc Imre Kiadó, Bp., 1993.)

Locke, John: Gondolatok a nevelésről
   (Kath. Középiskolai Tanáregyesület, Bp., 1914.)

M. Fabius Quintilianus szónoklattana
   (Bp., 1913.)

Montaigne pedagógiai tanulmányai
   (Kath. Középiskolai Tanáregyesület, Bp., 1913.)

Nursiai Szent Benedek Regulái
   (Bencés Kiadó, Pannonhalma, 1993.)

Platon összes művei
   (Európa, Bp., 1984.)

Radó Vilmos: Tanítóképzésünkről
   (In: Magyar Paedagógia, 1892/I.)

Rousseau, Jean-Jacques: Emil vagy a nevelésről
   (Tankönyvkiadó, Bp., 1965.)

Vives, Juan Luis: Obras completas I-II.
   (Aguilar, Madrid, 1947.)

Zsolnai József: Bevezetés a pedagógiai gondolkodásba
   (kézirat, 1996.)
Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2024
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva.