Dimenzió #12

Mozaikok a nevelés történetéből

(Neveléstörténet)

                               VIZSGAKÉRDÉSEK

                                  I. félév


   1.  Nevelésügy  az  ókori  Keleten  (Mezopotámia, Egyiptom; írnokiskolák,
       dajkaság).

   2. Görög nevelés az ókorban (Athén és Spárta).

   3. Szókratész, Platon, Arisztotelész.

   4. Nevelésügy az ókori Rómában. Cicero, Quintilianus.

   5. Egyházi nevelés a középkorban.

   6. A középkori egyetemek Európában.

   7. Lovagi nevelés.

   8. Nevelésügy a reneszánsz-kori Európában. A gyermekszemlélet alakulása.

   9. Vives, Erasmus, Rabelais, Montaigne.

  10. A  reformáció  korának  nevelés-és  oktatásügye.  Melanchton,   Sturm,
      Trotzendorff.

  11. Az  ellenreformáció  korának  nevelésügye.  A Ratio Studiorum. Pázmány
      Péter elméleti és gyakorlati művei.


                                  II. félév

   1. Erdély oktatásügye a 17. században. Apáczai Csere János pedagógiája.

   2. Comenius elméleti és gyakorlati munkássága.

   3. A  felvilágosodás  korának  pedagógiai   gondolkodói  és  gondolataik.
      Rousseau. Pestalozzi.

   4. Az I. és II. Ratio Educationis.

   5. Tessedik Sámuel.

   6. A XIX. sz. magyar neveléstörténetének főbb csomópontjai, problémái.

   7. Az 1868-as oktatási törvény tartalma és megvalósulásának jellemzői.

   8. Herbart. Fröbel.

   9. Reformpedagógiák.

  10. A szovjet pedagógia a XX. sz. első felében.

  11. Magyar pedagógiai gondolkodók és iskolateremtők a XX. sz. elején.

  12.Nevelésügy Magyarországon a 20-as és 30-as években.

  13. Az 1948-as iskolaállamosítás előzményei, véghezvitele Magyarországon.

  14. Magyar oktatásügy 1948 után.

----------------------------------------------------------------------------

                              Dr. Kéri Katalin

                          Pécs, 1997. szeptember 1.
Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2024
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva.