Dimenzió #12

Mozaikok a nevelés történetéből

(Neveléstörténet)

                            MINIMUM KÖVETELMÉNYEK

               (A neveléstörténet jelenleg folyó oktatásához)


      Minimum követelmények:
      ----------------------

a./ Kognitívumok:


   1./ Nevek:

               Pedagógiai gondolkodók (filozófusok), iskolaszervezők nevének
               ismerete  (és  helyes  leírása), elhelyezésük térben (ország,
               nép)  és  időben  (évszázad);  1-1  pedagógiai  tárgyú  művük
               megnevezése.
               Pedagógiai rendszeralkotók (Pl.: Vives, Comenius, Pestalozzi,
               Herbart, Weszely Ödön, egyes reformpedagógusok).
               Neves  magyar  neveléstörténészek  (Pl.:  Békefi  Remig, Kiss
               Áron, Kármán Mór, Fináczy Ernő, Mészáros István).


   2./ Fogalmak:

         Iskolaszerkezet:   Ókor:  sumer-akkád;  egyiptomi;  athéni;  római;
               Középkori      iskolatípusok      (kolostori,      plébániai,
               székesegyházi),  a  középkori egyetemek felépítése; humanista
               és  kollégium-típusú  iskolák  szerkezete; az I. és II. Ratio
               Educationis által leírt iskolarendszer; az 1868-as törvényben
               leírt  iskolarendszer;  az  államosítás utáni iskolarendszer,
               szerkezetváltó iskolák; zárt iskola - nyitott iskola.

         Gyermeki életkor szakaszolása: Platon, Arisztotelész, Apáczai Csere
               János,   Comenius,  Rousseau,  Nagy  László,  Rudolf  Steiner
               szerint.

         Művelődéstörténeti    alapfogalmak:    az    írás;   kereszténység;
               patrisztika;   skolasztika;   lovagkor;   céh;   universitas;
               reneszánsz,  humanizmus;  könyv,  könyvnyomtatás; reformáció,
               ellenreformáció; utilitarizmus; felvilágosodás; pozitivizmus;
               népoktatás;    herbartizmus;    reformpedagógiák;   permanens
               tanulás.

         Oktatási  tartalmak:  kalokagáthia,  7  szabad  művészet,  7 lovagi
               készség,  pánszófia,  enciklopedikus  ismeretek,  szakképzés,
               tanterv, elemi tantárgyak.

         Oktatási-nevelési   módszerek,  taneszközök:  szókratészi  módszer,
               Alcuin     tankönyvei,    Vives,    Comenius    nyelvkönyvei,
               szemléltetés,  fegyelmezés,  értékelés,  rousseau-i  nevelési
               módszer, projekt-módszer.

         Oktatáspolitika,   tanügyirányítás:  intézményes  nevelés,  tanügyi
               autonómia,    tankerület,   tanfelügyelő,   tankötelezettség,
               szekularizáció,   iskolaszék,   oktatási   törvény,   numerus
               clausus, iskolaállamosítás.


   3./ Forrástípusok:

               Elsődleges   és   másodlagos,   írásos   és  tárgyi  források
               (mindegyikre egy- egy példa).
         (Pl.:    Írott    dokumentumok:    különböző   levéltári   források
               /iskolaalapító       okiratok,       tanügyi      jelentések,
               diákfeljegyzések,    tanítói    díjlevelek,   bizonyítványok,
               anyakönyvek stb./, illetve más írott források /sajtótermékek,
               irodalmi, filozófiai és egyéb művek/.

         Tárgyi    emlékek:    képzőművészeti   alkotások,   iskolaépületek,
               taneszközök, gyerekjátékok stb.


   4./ Tények:

               Események  a  hozzájuk  kapcsolódó  évszámmal: az első magyar
               iskola  alapítása (Szent Márton hegyi bencés iskola, 996); az
               első   európai  egyetemek  alapításának  évszázada  (Bologna,
               Párizs: XII. sz., Oxford, Cambridge, Salamanca XIII. sz.); az
               első   magyar   egyetemalapítások   pontos   éve  (Pécs-1367,
               Óbuda-1395,  Nagyszombat-1635); A Ratio Studiorum megjelenése
               (1599);   I.   és  II.  Ratio  Educationis  (1777  és  1806);
               népoktatási  törvény  (1868);  nők  bekerülése  az  egyetemre
               (1895);  8  osztályos  általános  iskola  bevezetése  (1945);
               iskolák államosítása (1948); NAT (1995)


   5./ Összefüggések:

         A   nevelés   történetén   átívelő   problématörténeti  csomópontok
               kiemelése Legalább 5, pl.:

               - embereszmény, gyermekkép változása;
               - nevelésfilozófia gondolkodás;
               - oktatási/nevelési módszerek, tartalmak, célok alakulása;
               - pedagógiai rendszeralkotás;
               - a   mindennapi   praxis,   a    nevelésfilozófia    és   az
                 oktatáspolitika összefüggései;
               - fegyelmezés, jutalmazás;
               - iskolatípusok;
               - iskolai  eszközök:  tantervek, tankönyvek  a történelemben;
                 stb.

   A kívánatos - történeti jellegű - tudásháttér:

               Egyes   történeti   korszakok  főbb  társadalmi,  filozófiai,
               gazdasági, tudományos jellemzőinek vázlatos ismerete.



b./ A   diák   kívánatos   értékbeállítódása   és   informáltsági   szintje,
    forrásismeretének mértéke a következő:

   1.

               - érdeklődés a nevelés lényege, a nevelés története iránt.
               - minimális tájékozottság  a tanári professzió, a tanárképzés
                 történetét illetően.
               - önálló  forrásfeldolgozás tanári útmutatás (pl.: szempontok
                 megjelölése) alapján.

   2.

               - minimális  informáltság  a   pedagógiai   sajtó  történetét
                 illetően  (3-4  lap,  folyóirat címe, körülbelüli tartalma)
                 vagy
               - a  főbb  kutatási  színhelyek  felsorolás  szintű  ismerete
                 (levéltárak, könyvtárak, múzeumok) vagy
               - néhány pedagógiai enciklopédia, repertórium, tanulmánykötet
                 vagy egyéb címének és lelőhelyének ismerete.



c./ A vizsgázó legyen képes arra, hogy:

               - a múlt  pedagógiai gondolkodóit térben és időben elhelyezze
                 (L.: 1. pont);
               - tanári segítséggel értelmezze a megismert forrásokat:
               - vázlatosan  bemutassa az egyes nevelésfilozófiai gondolatok
                 és művek, pedagógiai törekvések filozófiai hátterét;
               - vázolja egyes korok iskolarendszerét (L.: 1. pont);
               - elhelyezze  a  magyar  neveléstörténet  főbb mozzanatait az
                 egyetemes neveléstörténet folyamatában;
               - leírja   egyes  korok  (népek)   uralkodó   embereszményét,
                 gyermekképét;
               - kifejtse  a   nevelés történeti koronként változó szerepét,
                 lehetőségeit.


   A kívánatos alkotó jellegű tevékenységek:

               - órai  referátum  (legalább  10-15  műből álló, a választott
                 történeti  kort,  szerzőt és népet bemutató bibliográfiával
                 együtt!).
               - egy  neveléstörténeti  munka  önálló  feldolgozása  és/vagy
                 fordítások  elkészítése  a  művelődés-  és  neveléstörténet
                 tárgyában.

----------------------------------------------------------------------------

                      Dr. Bernáth József tervezetét és
                       Dr. Fischerné  Dr. Dárdai Ágnes
                 javaslatait figyelembe véve összeállította:

                              Dr. Kéri Katalin

                           Pécs, 1996. október 30.
Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2024
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva.