Dimenzió #12

Mozaikok a nevelés történetéből

(Neveléstörténet)

             [59] ERASMUS: A FEJEDELEM SZÜLETÉSE ÉS NEVELTETÉSE

   Egyébként ahol a fejedelem születéssel és nem választással lesz azzá, ami
egykor   néhány   barbár   népnél   is   meg   szokott  történni,  tanúsítja
Arisztotelész,  ott  a  fejedelem  iránti  legfőbb  reménykedés annak helyes
neveltetésétől   függ.   Hogy  aztán  ez  a  neveltetés  milyen  eredménnyel
alkalmazható,  az már a nevelendő buzgalmából állapítható meg, amire viszont
a választási jog esetén egyáltalán nincs lehetőség. Ezért aztán korán, ahogy
mondani  szokták, már a bölcsőtől kezdve üdvös gondolatokkal kell megtölteni
a  leendő fejedelem még üres és romlatlan keblét, és rögtön a gyermeki lélek
ugarába  kell  belehinteni a becsületesség magvait, hogy azok lassacskán, az
évek  haladtával  és  a  tapasztalat  megszerzésével  együtt  kicsírázzanak,
megérjenek  és  egyszerre  s  mindenkorra, az egész életre meggyökerezzenek.
Mert  semmi  sem  rakódik  le és ivódik be oly mélyen, mint az, amit az első
években  vetettek  belénk, s hogy azokban az években mivel itatódtunk át, az
mindnyájunk   számára   fontos,   de  a  fejedelem  számára  különösen  nagy
jelentőségű.
   Ahol  a fejedelem kiválasztására nincs lehetőség, ott különös figyelemmel
kell kiválasztani azt az embert, aki majd a leendő fejedelmet nevelni fogja.

   Mindenféle  nevelésben,  de  főleg a fejedelem nevelésében mértéktartásra
van  szükség,  a  nevelő  szigorúsága  ugyan  nyomja  el  a kor pajkosságát,
mindazonáltal  a  vele  párosuló  erkölcsi  nyájasság enyhítse, fűszerezze a
nevelő keménységét.
   A leendő fejedelem nevelője olyan legyen - Seneca okos mondása szerint -,
hogy  tudjon dorgálni sértés nélkül, és tudjon dicsérni hízelkedés nélkül; a
tanítvány  pedig  tisztelje  őt  szigorúsága  miatt,  és  szeresse  erkölcsi
kedvessége miatt.

   Még  a dadák sem lehetnek akárkik, akikre rábízhatják a birodalom számára
született  gyermekeket, ők is legyenek becsületesek, és feladatukra jó előre
figyelmeztessék  és  oktassák  ki őket. Játszótársakat sem engedhetünk hozzá
akárkiket;  csak  jó  természetű  és tisztességtudó gyermekek lehetnek ezek,
akiket  szabad  emberhez  méltó módon és erkölcsösen oktattak és neveltek. A
pajkos,  iszákos  és  a csúnya beszédű ifjakat, különösen pedig a hízelkedők
raját  távol  kell  tartani  mindaddig,  míg a nevelésben meg nem erősödik a
lelke.

   Mindaz,  aki  elvállalja a fejedelem nevelésének feladatát, újra meg újra
gondolkodjék  el  azon, hogy amit ő vállal, az nem hétköznapi dolog, hanem a
legnagyobbak  legnagyobbika, és egyúttal a legveszélyesebbike is. Elsősorban
lelkülete legyen erre a feladatra méltó; ne azt nézze, hogy hány püspökséget
tud  majd  ebből  szerezni,  hanem  azt, hogy milyen módon tudja majd a haza
reményeit  teljesíteni,  amely bízott benne, hogy a fejedelmet derék emberré
neveli.
   Gondold  meg, nevelő, hogy mennyivel tartozol a hazádnak, amely jólétének
teljességét  reád  bízta.  Tőled  függ,  hogy az isteni hatalom valami üdvös
dolgot készít-e számára vagy pedig valami ragályos dögvészt.
   Akire  tehát  az  ország  rábízza  gyermekét, az először is állapítsa meg
okosan,  hogy milyen irányba induljon. Bizonyos jelekből már a serdülőkorban
is   meg  lehet  állapítani,  hogy  az  ifjú  mire  hajlamos:  haragra  vagy
önteltségre;  kegyhajhászásra  vagy dicsőségvágyra; bujálkodásra, kockázásra
vagy   pénzszerzésre;   bosszúállásra   vagy  háborúra;  féktelenségre  vagy
zsarnokoskodásra.  Mikor  aztán  kipuhatolta,  hogy melyik vétek felé hajlik
tanítványa,  először  ott  igyekezzék  hasznos  rendelkezésekkel és alkalmas
utasításokkal  megerősíteni  lelkét, és törekedjék a még engedékeny jellemet
az ellenkező magatartás felé terelni. Ha viszont észreveszi, hogy természete
hajlik  a  becsületes  dolgok  felé, vagy ha csak olyan vétkek vannak benne,
amelyek  könnyen  jóra  fordíthatók,  mint például a törtetés vagy pazarlás,
akkor  főleg  ezekkel  foglalkozzék, és természetének értékes tulajdonságait
ápolgatással segítse.
   Nem  elég  csak  intézkedéseket  foganatosítani, és ezekkel távol tartani
tanítványunkat   a  helytelentől,  vagy  ezekkel  ráirányítani  figyelmét  a
tisztességes  dolgokra,  ezeket  bele  is  kell  vésni,  oltani,  sulykolni,
mégpedig  az  emlékeztetésnek  mindig  más  és más formájával, hol egy velős
mondással,  hol  meg  egy  kis  mesével;  hol  egy  hasonlattal, hol meg egy
példával;  hol egy szállóigével, hol meg egy közmondással; és ezeket be kell
vésni  gyűrűkbe,  ráfesteni táblákra, hozzáírni családfákhoz, és feljegyezni
minden  másra,  amiben  az  ifjúkor  gyönyörködik,  hogy  mindig szeme előtt
legyen, még akkor is, ha mással foglalkozik.

   Nagyon  korán  kezdje  el  munkáját a nevelő, hogy a zsenge érzelmek közé
akkor  hintse  el  az  erény  magvait,  amikor a lélek még mentes mindenféle
bűntől,  és  amikor  a  nevelő  ujjai  alatt még bármilyen forma felvételére
képes.  Megvan  a  bölcsességnek  is  a maga gyermekkora, aminthogy megvan a
jámborságnak  is.  Ugyanazt  kell  tennünk mindig, de más körülmények között
másképp.  A  kisgyermekbe  kellemes  mesékkel,  vidám  történetekkel és szép
példázatokkal  plántáljuk  be  azokat  a  dolgokat,  amelyekre  később  majd
komolyabb módszerekkel fogjuk tanítani.
   Ha néhány kép kissé érdekesebbnek tűnik, azokat a nevelő vidám előadással
enyhítse és édesítse. Ha másokat dicsér, tisztességes és megfelelő szavakkal
tegye,  ha egyénileg dorgál, tegye úgy, hogy a feddés keménységét beszédének
bizonyos  kellemességével  enyhítse,  különösen  akkor,  ha  tanítványa  már
serdültebb korú.
   Mindenekelőtt  és  alaposan azt kell a fejedelem lelkében elültetni, hogy
Krisztusról  minél  jobb  véleménye  legyen, a megfelelő módon összegyűjtött
tételeit   tüstént   szívja  fel  magába,  mégpedig  közvetlenül  azokból  a
forrásokból,  ahonnan nemcsak tisztább vizet meríthetünk, hanem hatásosabbat
is.  Magyarázzuk  meg  neki,  hogy  amit  Krisztus  tanít,  az  senkire  sem
vonatkozik jobban, mint a fejedelemre.

                                                   Fordította: Csonka Ferenc
-----------------
Rotterdami Erasmus: A keresztény fejedelem neveltetése
   (Európa, Bp. 1987.) 11-12., 14-17., 19-21. o.
Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2024
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva.