Dimenzió #12

Mozaikok a nevelés történetéből

(Neveléstörténet)

                                   Előszó

   Köszönti  a  kedves  olvasót  a  szerkesztő,  aki  végzettségét  tekintve
történész,   és   8   éve   tanít   neveléstörténetet   a   Janus  Pannonius
Tudományegyetem Pedagógia Tanszékén.

   Ez  az  elektronikus  kiadvány  azért  készült,  hogy segítséget nyújtson
mindazoknak,  akik  tanulják,  tanítják  vagy  kutatják a neveléstörténetet.
Azokhoz  is  szól  továbbá, akik érdeklődnek a művelődés- és neveléstörténet
érdekességei iránt vagy szeretnének izgalmas forrásokat olvasni.

   A  pedagógusképző  intézményekben  tanuló  nappali  vagy  levelező szakos
diákok  órarendjében  általában csak szűkös hely jut a neveléstörténetnek. A
magyarországi  egyetemeken  és  főiskolákon  1 féléven át, heti egy vagy két
órában  kötelező  mindössze  ez  a tárgy, és csak keveseknek jut lehetőségük
arra,   hogy   speciálkollégium   keretében   elmélyítsék   neveléstörténeti
ismereteiket,  és önálló kutatásokba is belekezdjenek. Ezzel a széleskörű, a
diszciplína sok-sok oldalát felvillantó kiadvánnyal szeretnénk bebizonyítani
azt,   hogy   a   neveléstörténet  nem  csupán  egy  jelentéktelen  tárgy  a
tanárképzésen  belül,  hanem  -  mint  a  művelődéstörténet része - alapvető
fontosságú   műveltségünk   kialakításához,  úgy  a  történelemnek,  mint  a
pedagógiának igen fontos területe.

   A  neveléstörténet  fiatal  diszciplína.  Ebből  következik,  hogy számos
forrása  még feltárásra és értelmezésre vár. 1996-ban, az első magyar iskola
alapításának  1000.  évfordulóján nagyon sok kutatást végeztek lelkes magyar
pedagógusok, diákok és neveléstörténészek, és ezek eredményeit kiadványokban
és  kiállításokon tették közzé. Mindez bizonyítja, hogy a magyar értelmiségi
réteg,  a  pedagógustársadalom  megérezte a neveléstörténet jelentőségét, és
felismerte   az   ilyesfajta   kutatások   fontosságát  hazánk  kultúrájának
fejlesztésében, nemzeti identitásunk megőrzésében.

   Legalább  ennyire  fontos  feladata  a  magyar  neveléstörténészeknek  és
érdeklődő  amatőr  kutatóknak  az  egyetemes neveléstörténet tanulmányozása.
Ebben  az  esetben  ugyan  a  forrásfeltárás nehézkesebb, hiszen nem pusztán
nyelvtudás   kérdése,   hanem   külföldi  kutatóhelyekre  való  bejutást  is
feltételez,  mégis  szükséges  e  téren  is  az  előrelépés.  A nyelvoktatás
kiszélesedése,  az  informatika  robbanásszerű  fejlődése  és az ösztöndíjak
által  nyújtott  utazási  lehetőségek  lassanként  megteremtik  a  szükséges
feltételeket  a nemzetközi szinten folytatott kutatásokhoz, van tehát esély,
hogy  a  mai  fiatal  kutatók  közül több az egyetemes kultúra értékeiből is
sokat beemeljen a magyar oktatásba illetve közgondolkodásba.

   A    neveléstörténet    kutatásában,    oktatásában   és   fejlesztésében
szemléletváltásra  van  szükség. A magyar értékek és hagyományok felkutatása
és  megőrzése  mellett  fontos  más  országok  és  más  kontinensek  nevelés
/művelődés/  történetének  minél  alaposabb  megismerése.  Csak  a  kultúrák
közötti párbeszédek kialakításával és szélesítésével lehet remélni azt, hogy
világunk   a  XXI.  században  békésebb,  biztonságosabb  bolygó  legyen.  A
glóbuszszintű  szemlélődés  tehát  -  sok  más  tudományhoz  hasonlóan  -  a
neveléstörténet esetében is fontos, csak így kereshetünk választ a pedagógia
által  nap  mint nap feltett újabb és újabb kérdésekre is. Fontos még, és ez
is  a szemléletváltás és szemléletformálás elengedhetetlen tartozéka, hogy a
tudományok széles köréből kell kutatási módszereket meríteni és eredményeket
megismerni  ahhoz,  hogy  valóban  hiteles neveléstörténetet művelhessünk. A
neveléstörténeti  kutatások  középpontjába kell állítani az embert illetve a
gyermeket, és a történeti korok, földrajzi tájak, eszmék és iskolarendszerek
színes forgatagában nagy hangsúlyt kell fektetni az ember sokoldalúságára.

   Jelen   válogatás   tekintélyes  terjedelmű  anyagot  foglal  magában.  A
szerkesztő elképzelései szerint - aki a válogatás számos tanulmányát is írta
-  ezekből  a  neveléstörténeti mozaikokból mindenki kedve és ízlése szerint
válogathat.  Aki éppen tanulja a neveléstörténetet, az szöveggyűjtemények és
tankönyvek  oldalain  kalandozhat,  és  felkészülhet  a tárggyal kapcsolatos
vizsgájára  is.  Amennyiben  az  olvasó  a pécsi JPTE Tanárképző Intézetének
hallgatója,  megtalálja  a  neveléstörténeti  alapórák és speciálkollégiumok
annotációját,   vizsgakövetelményeit   és   kötelező  irodalmát.  Ha  valaki
neveléstörténeti  kutatásokat  folytat  vagy  erre  készül,  számos  hasznos
tanácsot kaphat kutatásai elkezdéséhez. Láthat mintát arra vonatkozóan, hogy
milyen  egy  neveléstörténeti  célból  készült  bibliográfia  (lásd  a pécsi
egyetem   történetéről  készült  összeállítást),  hogyan  kell  megírni  egy
szakdolgozatot  (útmutató  és  minta),  példát láthat arra vonatkozóan, hogy
milyen  egy  neveléstörténeti  tárgyú doktori munka. A Mi a neveléstörténet?
című  részben  részletesen olvashat a kutatóhelyekről, forrástípusokról és a
forráskritika lépéseiről.

   Az  összeállítás  segítségére  lehet  a  neveléstörténet tanárainak, akik
egyrészt  áttekinthetik,  hogy  milyen  képzés  folyik  a  pécsi intézetben,
másrészt  maguk  is  elgondolkozhatnak  a  tárgy  lényegét  illetve  a saját
kompetenciájukat  illetően.  A  válogatás  ezen  részleteit  a szerző egyben
országos vitaindítónak, a beszélgetést elindító gondolatsornak is szánja...

   Azok az olvasók, akik csupán érdeklődésből olvasgatják az összeállítást -
azért,  mert  szeretnék régi tanulmányaikat feleleveníteni, vagy azért, mert
keveset  tudnak  a  neveléstörténetről  - szintén haszonnal lapozgathatják a
válogatást.  Különösen  a  II.,  III.  és  IV.  nagy  egység tartalmaz olyan
tanulmányokat,    amelyek   hozzájárulhatnak   történeti,   neveléstörténeti
látókörük  szélesítéséhez.  A cikkek, tanulmányok szerzője a szerkesztő, így
természetesen  az ő főbb kutatási területeit és érdeklődését tükrözik ezek a
részek.  Abban  a  reményben  kerültek  a  válogatásba  ezek az írások, hogy
szélesebb  körben is érdeklődésre tarthatnak számot. Például az alábbi témák
a  magyar  leánynevelés  története,  az iszlám művelődés- és neveléstörténet
tárgyában  készült  írások, a spanyol és latin-amerikai nevelés történetéből
vett   mozaikok,   valamint   érdekes  -  kuriózumnak  számító  -  egyetemes
neveléstörténeti  források  közlése  és/vagy  bemutatása.  Az  egybegyűjtött
tanulmányok nagy része nyomtatott kiadásban (folyóiratban vagy kötetben) már
napvilágot látott.

   Az  összeállítás  nem csupán szövegeket tartalmaz. Szerves részét képezik
azok   a   képek,   ábrák,   táblázatok,  amelyek  az  egyes  tanulmányokhoz
csatlakoznak   illetve   a   neveléstörténet  jeles  alakjait  vagy  érdekes
pillanatait villantják fel.


                             KÖSZÖNETNYILVÁNÍTÁS

   Az  előszó  végén  a  szerkesztő szeretne köszönetet mondani mindazoknak,
akik  nélkül  ez  a  monumentális és a maga nemében egyedülálló összeállítás
sohasem  jöhetett volna létre. A köszönetnyilvánítás a szokásosnál hosszabb,
aminek az az oka, hogy a digitális kiadványban foglalt művek a szerző eddigi
teljes  életművét felölelik, ezért szeretne megemlékezni sok olyan emberről,
akik  közvetetten  vagy  közvetlenül részt vettek e mű elkészültében. Vannak
köztük olyanok, akik szellemükkel, életszemléletükkel hatottak, míg mások az
anyagi hátteret biztosították vagy gyakorlati módon részt vettek a munkában.

   A  kiadvány  legfőbb támogatója a MAGYAR DIGITÁLIS KULTÚRA FEJLESZTÉSÉÉRT
ALAPÍTVÁNY  volt, melynek mélységes köszönetünket fejezzük ki, hogy ötletünk
megvalósdulását támogatta.

   A  szerkesztő  saját kutatásainak java részét külföldön végezte, a MAGYAR
ÖSZTÖNDÍJ BIZOTTSÁG jóvoltából, köszönet ezért az MKMnek.

   Köszönet  illeti  a PÉCSI MŰVÉSZETI SZAKKÖZÉPISKOLA igazgatónőjét, FÜKÉNÉ
WALTER  MÁRIÁT  és  gazdasági  vezetőjét,  FARKAS LÁSZLÓNÉT, hogy támogatták
digitális  kiadványunk  elkészítését,  vállalva  a  Magyar Digitális Kultúra
Fejlesztéséért Alapítványhoz benyújtott pályázatunk lebonyolító szerepét.

   A  szerkesztő  emberileg és szakmailag egyaránt sokat köszönhet férjének,
AMBRUS  ATTILA  JÓZSEF-nek  (ALEX/IQDEPO),  aki  a  kutatások  és  az  anyag
összeállítása   során   mindvégig   lelkesítette,  támogatta  és  munkájában
segítette.  Ő  volt  valamennyi  tanulmányának első olvasója és kritikusa. Ő
végezte  valamennyi  szöveg  begépelését,  betördelését, és sokat segített a
végleges  szerkezet  kialakításában.  Ő készítette a tanulmányok megírásához
szükséges  fénymásolatokat  és  a  képek,  ábrák  scannelését.  Ő tartotta a
kapcsolatot  a  kiadvány  programozóinak  csoportjával.  Mérhetetlen munkája
közben  pedig  folyamatosan lelki támaszt nyújtott, szeretetével biztonságos
hátteret teremtett a kutatáshoz és alkotáshoz.

   A  kiadvány  anyagának programozásával járó nehéz és fáradtságos munkáért
köszönetet  mondunk  a  DÖDÖM  TÍM tagjainak, BÍRÓ DÁVID-nak (DaVe), IHÁROSI
VIKTOR  (Wiktor),  SZENTEI  PÉTER  (PíT),  LUCA  MÁRIÓ (Maczi), MOLNÁR PÉTER
(Pyti),  DÉRI  MIKLÓS  (Mickey)  gimnazistáknak, akik türelmesen és pontosan
teljesítették  a szerkesztő minden szerkesztéssel járó kívánságát, és valódi
jó  barátoknak  bizonyultak, akikre mindig lehetett számítani. Igazi felnőtt
emberek   módjára   vették   ki   részüket   a   munkából,   komolyságuk  és
megbízhatóságuk  párosult  szakmai tudásukkal. Ezenkívül köszönet illeti még
NAGY DERSet  (Wonders/IQDEPO),  hogy helyet biztosít a  szerkesztő HomePage-
jének  a  http://nostromo.pte.hu/~carry  címen,  valamint  VALKAI  JÓZSEFet
(Hemü/IQDEPO), hogy a digitális anyagokat segíti terjeszteni.

   Köszönetet  mondunk  azoknak  a  spanyol  tanároknak  és kutatóknak, akik
lehetővé  tették  az ottani kutatásokat és szakmailag segítséget nyújtottak.
Név szerint az alábbi személyeknek tolmácsoljuk köszönetünket:
ANUNCIACIÓN   QUINTERO   GALLEGO   asszonynak,   aki  a  Salamancai  Egyetem
Neveléstudományi  Fakultásának didaktika tanára, LEONCIO VEGA GIL úrnak, aki
ugyanezen intézmény neveléstörténésze, JUAN MANUEL MORENO OLMEDILLA úrnak, a
madridi Távoktatási Egyetem igazgatója (UNED), OTÍLIA MO ROMERO-nak és PILAR
PEREZ  CANTÓ-nak,  és  MARGARITA  ORTEGA  LOPEZ-nek,  akik a Madridi Autonóm
Egyetem  Nőtörténeti  Intézetének oktatói. Hálásak vagyunk továbbá a Madridi
UAM  Könyvtár,  az  Arabisztikai  Kutatóközpont,  a  Biblioteca Nacional, az
Alcalá  de  Henaresben  lévő  Bölcsészkari  Könyvtár  valamint  a Salamancai
Pedagógiai  Könyvtár  munkatársainak,  akik  kutatásainkat  engedélyezték és
segítették.

   A  szerkesztő  köszönetet  mond  azoknak az újságíróknak, szerkesztőknek,
rádióriportereknek, akik hisznek benne, folyamatosan számítanak a munkájára,
kutatási eredményeinek közzétételében segítik. Így többek között GÉCZI JÁNOS
(Iskolakultúra),   CSONKA  MÁRIA  (Egészségnevelés),  RÉKAI  GÁBOR  (Kossuth
Rádió), MÁNYOKI ENDRE (Új Magyarország), BÍRÓ LÁSZLÓ (Világtörténet), KOCSIS
JÓZSEF  (Embernevelés),  TŐKÉCZKI  LÁSZLÓ,  PÉCSI  TIBOR (Valóság), a Magyar
Elektronikus Könyvtár dolgozói és még sokan mások említhetőek.

   Köszönet illeti ZSOLNAI JÓZSEF-et, a szerkesztő munkahelyi vezetőjét, aki
kutatásait mindig támogatta és elismerte.

   Nagy hálával tartozik a szerkesztő férjén kívül több családtagjának, akik
valamilyen  módon  hozzájárultak  személyisége  kiteljesedéséhez. Elsősorban
szeretettel  gondol  szülei  el nem múló jóságára és támogatására. Édesapja,
KÉRI  JÁNOS  kitartó  buzdítására  és  állandó  elismerésére,  aki soha, egy
pillanatig  sem szűnt meg hinni a lányában. Édesanyjára, STADLER KATALIN-ra,
aki gondoskodásával és féltésével a legnehezebb időkben is segítette.

   Köszönettel  tartozik  apósának,  JOSÉ  NOGUEIRA  PEREZ-nek,  aki  anyagi
támogatásával  nagyban  hozzájárult ahhoz, hogy a szerkesztő és férje életét
az  önkifejezésnek és alkotásnak szentelhesse. Anyósának, AMBRUS KATALIN-nak
köszöni, hogy tiszteli és elismeri őt.

   Köszönettel  tartozik  férje  unokatestvérének és családjának azért, hogy
több  ízben vendégül látták őt spanyolországi kutatásai idején: RAFAEL PAZOS
NOGUEIRA,  GLORIA LINARES GOMEZ és lányuk, CRISTINA sokat tettek azért, hogy
ez a válogatás létrejöhessen.

   A   szerkesztő   köszönetet  mond  e  helyen  néhány  tanárának,  akik  a
szemléletét,  világlátását  formálták.  MEZŐVÁRI  GYULA, ZIMÁNYI VERA, KATUS
LÁSZLÓ,  KISS GÉZA, ORMOS MÁRIA, MEDVE ZOLTÁN, FÜLEI SZÁNTÓ ENDRE, KARÁTSONY
GÁBOR és ABHAY NARAYAN személyét illeti köszönet elsősorban. MÉSZÁROS ISTVÁN
szakmai  és  emberi tanácsaival szintén folytonosan jelen volt a háttérben a
szerző alkotómunkája során.

   Köszönetet  mond  diákjainak,  akik  sok-sok százan nagyszerű tanítványai
voltak, sőt egyesek közülük igazi tanítóivá is váltak.

                                                                Kéri Katalin

Pécs, 1997. december 1.
Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2024
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva.