Dimenzió #11

eLeVeN

(irodalom, gazdaság, számitástechnika, filozófia)

                               St. Auby Tamás
(A Telekommunikáció Nemzetközi Paralel Uniója V. - ad interim - diszpécsere)

                            SZÖRFÖL/ZNI - PÓRÁZON

              (In: Magyar tartalom, Soros C3 központ, Bp. 1997.
                       http://www.c3.hu/mt/index.html)

                                 "A   mítosz   és   a   történelem   közötti
                                 kapcsolatban  a  mítosz  az  elsődleges,  a
                                 történelem  a  másodlagos  és  leszármazott
                                 tényező.    Nem    a    történelme    által
                                 meghatározott  egy  nép  mitológiája, hanem
                                 ellenkezőleg:     a    mitológiája    által
                                 meghatározott a történelme."

                                                   (Ernst Cassirer)


                                 "A mítosz a halhatatlanság receptje."

                                                   (James H. Bedford)


                A Szent Nyelv elvesztése-pánik után,
                a Bábel-pánik után,
                az idol-pánik után,
                az írásbeliség-pánik után,
                a pecsét-pánik után,
                a metszet-pánik után,
                a Gutenberg-pánik után,
                a fotó-pánik után,
                a mozgófilm-pánik után,
                a telefon-pánik után,
                a rádió-pánik után,
                a hangos/színes/sztereo/mozgófilm-pánik után,
                a tv-pánik után,
                a lézer-pánik után,
                a holográf-pánik után,
                a video-pánik után,
                a kompjuter-pánik után,
                az internet-pánik után,
                a virtualitás-pánik után
                a globális szimulákrum-pánikban.


                                 Hipotézis

   Az  ellenállhatatlan,  az  emberi  elme  központi mélyéből ható szüntelen
kényszer, az akarat háttérsugárzása, ami a külvilágbavetülésben technikaként
objektiválódik,   az   automatizálódás   során   egyre  szellemibb,  már-már
anyagtalan.   Anyagtalan   úgy,  hogy  az  emberiség  történetében  meg-  és
átformált,  irdatlan  mennyiségű anyagot pixelekké transzformált mesterséges
fénnyé   desztillálja   és  szublimálja  már,  ugyanakkor  mindaz,  ami  így
megjelenik  a  külvilágban: látvánnyá, hanggá, ízzé és szaggá desztillált és
szublimált akarattá: pőre információvá vált. Az akarat e fénylő, puha vésője
már  nem  az  anyagba karcol, vág és hatol be, hanem a digitális "igen"-t és
"nem"-et, azaz a "van"-t és a "nincs"-et, tehát a "valami"- t és a "semmi"-t
különbözteti  meg,  választja el egymástól, rendezi egymás mellé és mutatja.
Nem  a  törvény és nem a dogma, hanem az "igen" és a "nem" arányai hordozzák
az   üzenetet.  Az  üzenet  ennyi:  "igen/nem,  az  érzékelhetőn  innen"  és
"igen/nem,  az  érzékelhetőn  túl".  Az  érzékelt  archeológiáját, illetve a
nemérzékelt   futurológiáját   jelenítő  és  jelölő  kettős  erőtől  görbülő
információ-tér  az  Individuumba,  mint  Home  Page-re  kapcsolódik,  linkel
vissza.  Ezen  önmegtermékenyítő,  mutációs  körforgásban  válik  a mítosz a
létbevetettségét  konstatáló számára az önszervező tájékozódás majdan beváló
eszközévé  -  "a költőktől kapott modellek alapján látunk, hallunk, ízlelünk
és  szagolunk"  (Flusser) - s az akarat Szabad Akarattá transzformálódik. Az
érzékszervekhez  kapcsolódó  multimediális  Internet-spektákulum  a  spontán
direkt demokrácia szerint állandó döntésfolyamatban van: a kompjuteragyból a
message  a  hálón vibrál, hullámzik, oszcillál: "igen" és "nem" szavazatokat
ejakuál  a kompjuteranyaméhbe: érzékelésünk preferenciáit állítja hol önmaga
korlátozottságára:   az   escape-ista   látványosság-élvezetre,   hol  ennek
meghaladására:  arra,  amit önmagától remél: az ítélet világából való escape
módjának megismerésére. Minden Web-dokumentum erre vagy arra való elhajlásra
szóló  nyilvános voks. A kompjuter-hálózat koincidencia-provokátor. Nem csak
azokat    a   referenciális   összefüggéseket,   egymásravonatkozásokat   és
megfeleléseket tárja/tárhatja fel nagy sebességgel, amelyeket az információ-
káoszban a lomha egyén, mint egy mázlista Champollion vak tyúkként hébe-hóba
talál,  hanem  puszta  léte  maga  egységesít: - bármiként is szaporodnak és
változnak  az  adatok, az információk nem megsemmisítik, hanem kiegészítik s
így kihangsúlyozzák egymást (az információ nem elvész, hanem átalakul) s így
az  olvasatok  szabad  áramlásában  egy  centripetális  és egy centrifugális
kollektív  megállapodás  előképe  rajzolódik  ki  -  az,  amely a "mindenki-
ugyanazt-gondolja-ugyanakkor"    kettős   arculatban   lesz   az   emberiség
holografikus önarcképeként mindenkinek a homlokára tetoválva. Az Alexandriai
Hálót,  a mindenki-ugyanazt-gondolja-ugyanakkor létszemléletét nem egy külső
és  terrorista  kényszer,  hanem egy a külsőből a belsőbe és vissza szabadon
kötődő   és   szövődő,   oszcilláló,   egy  automata  szövőgép  "önkénytelen
kötelezettsége"   tartja   össze.  Ezt  már  talán  helyesebb  Háló  helyett
szőnyegnek,  Repülő  Szőnyegnek  nevezni,  vagy még inkább Ernyőnek, amin az
emberiség  szélfútta pókként fejjel lefelé ülve repül, s a szövődmény minden
rezdülését  saját  oszthatatlan,  individuális  élettevékenységeként éli át,
mint a teveszőrszőnyege fölött Zéró Gravitációban meditáló luddita nomád.

                                      *

   Az  adott  tematikából  következően - felmerül a kérdés, hogy ki az írója
ennek  a  tanulmánynak.  A  válasz  a  megrendelő aspektusából adható meg. A
megrendelő  - az egyéb természetű tanulmányírók mellett - egy olyan személyt
is    választott,   akiről   előzetes   információk   alapján   ezt   tudta,
megalapozottan:  nem kompjúter-specialista, nem gyakorlott Web-böngésző, nem
techno-freak és -krata, nem spektákulum-hívő és nem oszlopa a fennállónak: a
Telekommunikáció  Nemzetközi  Paralel  Uniója V. - ad interim - diszpécsere,
aki  szükségképen  az  intermediális  ikonoklaszták szempontjából figyeli az
ikonolátrok  multimediális sürgés-forgásában a vágy- és rémképek alakulását.
A  megrendelő tehát eleve tudta, hogy egy szüzességi fogadalmat tettet vet a
szőnyegre,  aki  vagy  elboldogul  ott  vagy nem, de éppen ezen alternatívát
taglaló hozzászólása egészítheti ki azt, amit a szakértők rutinosan kezelnek
majd.  Igen.  Igen?  S  akkor ki a címzettje ezen írásnak? Nem az Interneten
aktív  előkészítőként  és/vagy  néző-hallgató-olvasóként  résztvevő,  hiszen
annak  nem sok újat mondhat egy kezdő. Úgy látszik tehát, hogy a hasonszőrű,
laikus felületező, szörföl/ző a címzett.

   Ezen  beszámoló  témája  a kezdő tájékozatlanságával találkozó World Wide
Web,   Világ  Háló/zat,  esetünkben  a  Magyar  Háló/zat,  az,  hogy  a  Web
lehetőségei,  adottságai  és tényei mennyire alkalmazkodnak a laikus, a nem-
elit,  a  nem-specialista  felhasználó  igényeihez,  ahhoz,  aki pl. könyvet
szeretne olvasni és annak képeit nézni, de maga nem kíván könyvet készíteni.
Mivel  az  ezen  helyzetben lévő egyfelől mentes a szakmai elfogultságoktól,
másfelől   ki  van  szolgáltatva  a  tapasztalatlanságából  következő  Háló-
magánynak:     az     agglegény    Háló-szövő    mesterek    ügyetlenkedései
hangsúlyosabbakká  válnak.  Ebből  viszont  az  következik,  hogy  élménye a
beavatatlanság  és  a beavatódást illető kritikája vektorainak összege lesz,
Duchamp  menyasszonyáé,  aki  végül  kimondja  a  boldogító  Igen/Nem-et. Ám
legyen.

                                      *

                                 "A megfigyelés hipotézisbe ágyazott."

                                                   (Szabó Lajos)


                                 Megfigyelés

        Természetesen a C3 honlapjáról indultam el: http://www.c3.hu

   A címoldal a Mengyelejev Periódusos Táblázat mintájára készült. Ez egy jó
ötlet,  ugyanis minden idők egyik legfontosabb kérdése az, hogy miként lehet
kapcsolatot,  azaz  linket  létesíteni  az  Elemek  között. "Bellink"-jeinek
indikációi  - mivel az Elemek rövidített neveinek mintájára készültek - elég
rejtélyesek  s  így  nem  segítik  készségesen a tájékozódást e kikötőből. 3
"küllink"-bázis  van  a  felületen: az NGO (Non Governmental Organisations -
Nem  Kormányzati  Szervezetek),  a Linkek (Kapcsolatok) és a World Wide Arts
Resources  (Világ  Háló/zat Művészet Segélyforrásai). Ez utóbbi a Táblázaton
kívül  van  elhelyezve, nyilvánvalóan a magyarországi belvizekről kivezet, s
mivel  a  többi  start-pontról  már  e vizsgálat megkezdése előtt több ízben
kiindultam,  most  azonnal  erre  a  hullámra álltam, hogy megnézzem, milyen
magyar        Web-vonatkozásokat        lehet       találni       "odakünn":
http://wwar.com/index4.html. Hamarosan az információ-zuhatagban lubickoltam:
3000  különböző  kategóriából  lehet  választani.  Az  aktuálisan ajánlottak
között  a  Művészeti  Akadémiák  kategóriában  egyetlen  magyar iskola sincs
regisztrálva,  a Magyar Képzőművészeti Főiskola sem. Arra gondoltam, hogy ha
a  C3  nyitólapján ott szerepel a WWAR az MKF nélkül, akkor szabad emberként
magam  regisztrálom azt. Megtettem a szükséges műveleteket. Azonban a Szabad
URL  Regisztráció  oldalát  a  mestere  úgy  készítette  el, hogy a 14 colos
képernyő  adott  beállításán  a  Form  csak részben látszott. Megpróbáltuk a
műveletet  egy  22  colos  képernyőn  -  ott  megjelent  a  teljes  Form.  A
regisztrálási műveletet nem folytattam, mert végül is nem ez a dolgom, hanem
az, hogy nézzem a magyar honlapokat. Itt újra megakadtam és konzultáltam egy
szakemberrel   a  feladatomról:  -  "honlap"-okat  nézek?  "Home-page"-eket?
"Ottlap"-okat?  "Web-page"-eket? "Web-site"-okat? "Web-dokumentum"-okat? Nem
sikerült  megnyugtató  eredményre  jutnunk,  főként  azért,  mert  egy másik
szakember   meghatározása   szerint   "a   home-page   egy  Web-szolgáltatás
kezdőoldala,  melyen  rendszerint valamilyen tartalomjegyzék (is) van az ott
található  információk  közötti  eligazodáshoz". Ez számomra azt jelentette,
hogy  nekem  ennél  többet  kell  vizsgálnom:  mindazt,  ami egy teljes Web-
dokumentumban van, tehát az oda tartozó (magyar) kapcsolatokban megjelenőket
is.  Mivel  nem jutottunk hullám-dűlőre, elmentem gyalog a bárba, hátha akad
egy  link,  aki mindent megmagyaráz. Nem akadt. Aki a bárnál ül, az a szexre
van  linkelve  -  aki  a kompjúternél, az szakbarbár - mondta a link-pincér-
mester és beütötte kompjúterébe a rendelést. A zene, ami szólt, a BGJ (Beach
Girls'  Juan)  egyik  legfrissebb  száma  volt, természetesen az Örök Óceán,
ezzel a refrénnel:

                      "A szörf hűtlen ármány,
                      Hullámra hullám, hullám, hullám,
                      Csak az Óceán
                      Örök
                      S a kéj-örv-örvény,
                      Juan, Juan, Juan."

   A  szűken magyar honlapok vizsgálatára jól rímelt a koincidentális "örv",
hiszen  amint kilépek a nemzetközi vizekre, mint jártatóbarmot, a kötelesség
póráza máris visszaránt a honiakra.

                                      *

   Az  Internetben,  a hálózat-hálózatban, e halmazok halmazában - azon túl,
hogy  szükségképen  multimediális  távközlési  technika - a döntő újdonság a
link,  amely  a  heterarchia  fogalmának  szélesebb körű tudatosulását vonja
magával.  A heterarchia a hálózati viszonyban így nyilvánul meg: egy honlap,
amely   egy  másik  honlappal  kapcsolatban  van,  posszibilitásként  eleve,
potenciálisan   máris   és   reálisan   majdan  az  egész  Háló-link-világot
virtuálisan  tartalmazza.  Minden  kompjúter  tartalmazza  az  összes  többi
kompjútert   -  minden  adat  tartalmazza  az  összes  többi  adatot.  Ez  a
halmazelmélet-mítosz,   mint   történeti  adattártér  már  ismert:  bizonyos
biológiai  rendszerek  (lásd  McCullogh kutatásait), a hologram és a fraktál
heterarchikus  szerkezetben épülnek fel (egyes feltételezések szerint az agy
is,  aki mindezt gondolja) - a teológia Szentháromságát is idevéve (már csak
azért  is,  mert  a  jelenkori mítosz, minden következményével együtt, ebből
származik).  Az  Ember  -  Háló  viszonylatban ez így jelenik meg: "mindenki
ugyanazt   gondolja  ugyanakkor".  Ez  mitikusan  (történelmileg  is  tehát)
egyfelől  azt  jelenti,  amit  pl.  a  zsidó  hagyomány a Messiás eljövetele
idejeként  jövendöl,  vagy  amit  a  Végső  Napok Szentjeinek Jézus Krisztus
Egyháza  küldetéseként  gyakorol:  a  mormonok  a Sziklás Hegységben abban a
szent meggyőződésben tárolják a világ legnagyobb kompjúterizált adatbázisát,
hogy  a  kompjúterben  kiválogatott,  minden  meg nem keresztelt élő és holt
ember  megkeresztelése  által  a teljes emberiség a feltámadás csodájában és
valóságában  egyesül, - míg másfelől: a homogén "mindenki-ugyanazt-gondolja-
ugyanakkor"  az  antikrisztus  uralmának  közelgő pillanatát jelenti. Adódik
tehát  a  kérdés:  -  egy  magyar honlapnak nem éppen a Világhálózattal való
kapcsolatának  vizsgálata  e  a  hierarchikusan  legfontosabb  szempont? Ezt
követné  a  Hungarian  Wide Web-ek magyarországi kapcsolatának vizsgálata, s
ezt   az   egyes  honlapok  "önmagához  való  kapcsolatának",  saját,  belső
linkjeinek  tanulmányozása.  Vagy  ellenkezőleg:  az anarchikus egységek, az
autonóm  honlapok  vizsgálata legyen e az első lépés? Már az első, felületes
felület-szörfölési kísérletek bizonyítják, hogy nem lehet elsőbbséget tenni.
Akárhonnan   indul   a   szörfölő,  mindig  "ugyanoda"  jut.  A  Heterarchia
megtestesült.   A  "bent"  és  a  "kint",  a  vegetatív  és  a  periferiális
idegrendszer, a Poiesis és a Techné, a HWW és WWW: egy.

                                      *

                  újból a C3, mint sámli, mint szörfdeszka:

   A WWAR A Magyar Művészek kategóriában 2 darab művészt sorol fel: Nyikolai
Platonovich  Andreevet,  ak/mi  linkje  Kompjúter (Hiba)-ba vezet, és az agg
Szász  Endrét,  ak/mi  linkjét  Kitty,  Szász  bájos  tanítványának honlapja
folytatja   hatalmas,   mozgó  apparátussal,  fényképekkel  a  művészpárról,
reprodukciókkal, posztimpresszionista vallomásokkal, rózsaszín árlistával és
elektronikus    megrendelő    formulákkal    a   monitoron,   mint   pulton:
http://www.somogy.hu/hartmann

   A Múzeumok forrásán 4 intézmény csatornája, kapcsolata, leágazása, linkje
van  elhelyezve.  Az  első:  http://origo.hnm.hu:8O/aquincum  az  Aquincumi
Múzeum  honlapja.  Elegáns  környezet, sőt, meglepetésre, magyar, ill. angol
nyelven,  hangosan üdvözöl. Sajnos, itt is alkalmazzák az olvasást többnyire
mélységesen  zavaró alátét-képeket (szürimpressziók), ráadásul a világszerte
használt  szüntelen ismételt - pattern - módszerrel tetézve (egyébként, ez a
kép-csőcselék  az utóbbi években járványszerűen ellepte a nyomdai termékeket
is,  olvashatatlanná  téve minden rájuk/alájuk nyomtatott betűt s ezek által
nézhetetlenné  téve  minden  rájuk/alájuk nyomtatott képet). Elég frappánsan
hat  az Európa-link-sóvár Magyarország Római Birodalomhoz való hajdani link-
elődöttségének  taglalása,  kár,  hogy  az  aquincumin kívül a magyarországi
egyéb   lelőhelyek  még  nincsenek  feltéve  a  honlapra,  még  több  szálon
kötődhetnénk   a  mitikus  történelemhez.  Két  küllinkje  a  NIIF  (Nemzeti
Információs  Infrastruktúra  Fejlesztési  Program) honlapja (l. lentebb) s a
Magyar    Nemzeti    Múzeumé,    amely    saját    szerverrel   rendelkezik:
http://origo.hnm.hu   Mivel  a  Világ  Háló  Művészet  Források-ban  (WWAR)
önállóan  is  szerepel,  erre  böktem.  (Végre, ki mertem bökni ezt a szót.)
1996.  április 5-e óta a 24672. látogatóként enyhén viszolyogva siklottam be
a homályos, zöld- és pirospaprika-Szentkoronát idéző bejáraton. Magyarország
térképére bökve az Információk Magyarország Múzeumairól című aldokumentumban
az       Index       helységek       szerinti       linkre      kapcsolódva:
http://origo.hnm.hu/helyind.html  ez  a lokáció újból felvetette egy előnyös
lehetőség  kérdését:  miért nincs feltűnően jelezve egy adat mellett, ha van
küllinkje?   Ez   az  alapvető  hiány  a  MNM  honlapjának  tervezőit  saját
csapdájukba       vezette.       Ha       pl.      Abony-ra      klikkelünk:
http://origo.hnm.hu/pest.html#abony  akkor  egy, a magyarországi múzeumokról
viszonylag   bővebb  információt  tartalmazó  bellink  jelenik  meg,  de  ha
Budapest-re:  http://origo.hnm.hu/bud.html  akkor  ott  a  hosszú listában -
hacsak nem bogarásszuk ki a link-lábjegyzetben(?) - nem lehet megállapítani,
hogy  van  küllink:  pl.  az  Aquincum  Múzeumé, ugyanakkor a Nemzeti Múzeum
címlapján  a  Kapcsolataink:  http://origo.hnm.hu/hirek.html -nél szereplő 3
magyarországi  múzeum  közül  a Természettudományi Múzeum honlapját el lehet
érni: http://origo.hnm.hu/nhmus (Not Found, Nem Talált), míg a listáról nem,
az  Országos Pedagógiai Könyvtár és Múzeum nem szerepel a budapesti múzeumok
listáján,  míg  honlapját  a  Kapcsolatok  link-bázisból  ki  lehet  nyitni:
http://origo.hnm.hu/opkm   s  a  Mezőgazdasági  Múzeumnak  nincs  linkje  a
listáról,  míg  a  Kapcsolatainknál  van:  http://origo.hnm.hu/mmm  stb. Az
Információk  a  magyarországi  múzeumokról:  a  Budapesti Múzeumok közül egy
sincs (?) linkelve. Borsod-Abaúj-Zemplén, Nógrád, Jász-Nagykun-Szolnok megye
múzeumaihoz  nincs  engedély  betekintést  nyerni (!). Békés megye: Document
contains  no  data  (a dokumentum nem tartalmaz adatot). A Szabolcs-Szatmár-
Bereg  megye  múzeumai  között  váratlanul a Sóstói múzeumfalunál: fénykép a
faluról. Győr-Moson-Sopron-nál egy fénykép egy barokk templomról. Pest megye
Múzeumainál  a  Visegrádi Mátyás Király Múzeum linkje önállóan részletezi az
ottani  kiállításokat.  Tolna megye: No data (nincs adat). Bács-Kiskun megye
múzeumainál  a  listán  belül 3 link: Baja - Forbidden (tiltott), Kalocsa és
Kecskemét múzeumai - nem tiltott, Komárom-Esztergom - nincs adat, ugyanakkor
a  MNM  főlapján szerepel az Esztergom Vármúzeum. Fejér megyénél nincs semmi
(?),  sem  az  Uitz terem, sem a Kortárs Művészeti Intézet (Dunaújváros). Az
SCCA  nem  tudott bejelentkezni. És így tovább. A Kapcsolatainkat tartalmazó
aldokumentumban  még  az Országos Széchenyi Könyvtár linkjét is megtaláljuk:
http://www.oszk.hu  amely  kivezet a világ könyvtáraiba; ezen kívül még van
jó néhány alapfontosságú bel- és külföldi küllinkje is, mint pl. a Louvre-é.
A  MNM honlapján viszonylag nagy mennyiségű anyag van, mégis, mindezek gyors
áttekintése is több időt kíván a kelleténél.


      A VHMF (WWAR) Múzeumok forrásának harmadik linkje a sámli: - a C3
                           - ide még visszatérünk.

   A     negyedik     link:    The    Zsolnay    Tile    Museum    honlapja:
http://www.drawrm.com/ztilemus:htm  Az International Klein Blue színű honlap
a  Csempe-múzeum. Az egész dokumentum magán viseli az iparművészeti látásmód
erényeit:  funkcionális, áttekinthető, konkrét, precíz, elegáns, sőt csinos.
Kitűnő minőségű képanyag, pazar prezentációban. Remek bel- és küllinkek. Meg
is  kapta  az  Award  of  Elegance-t.  (A  WWW  interface,  arculat, felület
iparművészeti  vonatkozásai  amúgy is analizálandóak lennének.) Nem magyar a
lapmester,  az író, a fényképész, a kurátor, a múzeum "bolt"-ja (árlistával)
Newportban van (Rhode Island, USA), a dokumentum csak angol nyelvű, szervere
az  IDT. Mégis magyar honlapként szerepel. Nyilván Zsolnay magyar származása
miatt csempészték ide a szerzők ezen honlapot. Itt szaltózik a szörföl/ző és
visszahullva a hullámokra a magyar Művészeti Ügynökségek forrását nyitja ki,
ahol  az  információ  közli,  hogy  nincs  adat,  pedig  lehetne,  ha valaki
regisztráltatná  magát.  A  Kereskedelmi-nél 4 forrás: kettő a Zsolnay Store
Newportban, a Contour Design nem jelent meg, a 4. nem magyar.

   A  Galériáknál  3  forrás:  Az  első  a Szekszárd - Képzőművészeti oldal:
http://www.tolna.hungary.net/kultura/KEPZOMUV.htm           amely          a
http://www.tolna.hungary.net/szekszard=INDEX.HTM-re                könnyedén
visszavezethető,   azaz   kivezet   a   VHMF-dokkból   a  szekszárdi  honlap
címoldalára.  Itt  12  bellink  van:  helytörténet, folklór, zene, irodalom,
képzőművészet,  kultúrintézmények,  tanintézmények,  egyesületek (pl. bonsai
galéria),  nevezetes  épületek,  régi  mesterségek,  a város környéke, német
nemzetiség.  Szekszárd  város  honlapja  az  egyik legélőbb honlap, németül,
angolul  és  finnül  (!)  rengeteg  információt  tartalmaz a város címerétől
boraiig   sok-sok   képpel,  verssel,  szöveggel.  Látszik  rajta,  hogy  jó
kedéllyel, folyamatosan gondozzák, alakítják. Ez egy elragadó Bonsai-honlap:
-  kicsiben az egész. A 2. forrás: a C3, a sámli. A 3.: Alex s Gallery, Alex
S  Jobbagy  (Jobbágy?),  egy  -  magyar  származású - ausztrál, szürrealista
festő,  multimédia  és  kompjúter-grafika  designer  Ausztrál Internet Díjra
felterjesztett  honlapja:  http://www.ozemail.com.au/~jsart  Hol  van,  hol
nincs  kapcsolat. Ez a honlap is igen megnyerő arculatú, oly sok linkje van,
hogy  alig  merészkedtem beljebb/kijjebb, ráadásul nem vérségi alapon kell a
magyar  Háló-világot  vizsgálni.  A  VHMF-ben  a Magyar Publikációknál nincs
semmi  - az automatikusan megjelenő információ maga közli, hogy "sajnos". Az
Arts  Locator  kategóriában,  hosszas  várakozás  után  7  link mutat magyar
vonatkozást.  A  Néprajzi  Múzeum,  a  Jelenkori  Művészeti  Galéria, A Naiv
Művészet  Galériája,  a Nemzeti és Egyetemi Könyvtár Grafikai Gyűjteménye, a
Kenyeres  Művészeti  Galéria és a Modern Galéria. Mind Hibá-ba torkollott. A
Magyar Nemzeti Múzeummal való kapcsolat létrejött. Egyéb nem található.


                        Vissza a sámlihoz. A Linkek:

   Éjjeli   Őrjárat  -  irodalmi,  képzőművészeti,  kulturális  elektronikus
folyóirat - a SZTAKI szerverén -: http://www.sztaki.hu/providers/nightwatch
Üde  témák,  kamaszos,  gondtalan, szépen szerkesztett, felhőtlen áradás, az
angol   fordítás  mindennek  az  ellenkezője.  Itt  található  a  TNPU  web-
dokumentuma  is,  amely, többek között, a Katabasis Soteriologike című könyv
3334 mondatát tartalmazza - megfelelő szkenner híján - képek nélkül. (A TNPU
ugyanígy  szerepel  a C3 Pillangó-hatás dokumentumában is és saját honlapján
is: http://www.c3.hu/~iput nyilván az itt szerzett tapasztalatok enyhítik e
tanulmány      kritikus     szavait.)     Media     Research     Foundation:
http://WWW.iSYS.hu/metaforum   -   Nem   talált;   d@sh   virtual  Gallery:
http://caesar.elte.hu/gondolat-jel a komor, fekete alapon fehér betűk kissé
nehezen     olvashatóak     (1996     óta    nem    változott?);    Artpool:
http://www.artpool.hu  97.  01.  01.-től  4583 néző, hangos, színes, happy,
rengeteg  hasznos  linkkel;  East Edge - Cyber Art/Tech: http://edge.stud.u-
szeged.hu  nehezen  olvasható,  építés  alatt álló, valószínűleg fontos net-
politikai   és   net-kulturális   kérdésekről  tájékoztatna,  ha  nem  futna
minduntalan     Hibába     a     bellinkje;     az     Internet     Galaxis:
http://www.inf.bme.hu/internet.galaxis  funkcionális,  könnyen átlátható és
átjárható,  -  épp az adott tematikát illetően: aktuális, sok apróbb-nagyobb
invencióval,  egyéni  karakter-jeggyel;  a C3 ezt követő további küllinkje a
SZTAKI     bellinkje:     a     SZTAKI    World    Wide    Web    Galériája:
http://www.sztaki.hu/gallery   A  tudósokról  mindig  tudtuk,  hogy  jobban
szeretik a művészetet és jobban is értenek hozzá, mint a művészek szeretik a
tudományt  és  értenek  hozzá. A SZTAKI honlapján előkelő helyet foglal el a
művészet,  a  galéria  mellett  ott  van  a  fentebb említett Éjjeli őrjárat
honlapja   is.   A   Galériából   visszacsatolva   a  SZTAKI  nyitóoldalára:
http://www.sztaki.hu  -  azonnal  látható, hogy méltó hírnevére. ­ átgondolt
felépítésű  hálózati  információs  bázis.  A Központi Fizikai Kutató Intézet
honlapjáról,  ahová  talán  a  "véletlen"  vetett - a véletlen a szörföl/zés
természetes  velejárója  -  ugyanezt  kell  elmondani - http://www.kfki.hu A
NIIF-dokumentum  is - amelyet szintén nem csak a C3-ból kilépve érhetünk el:
http://www.iif.hu:80  már amennyire a sodródó áttekintésből kiderülhetett -
jól sikerült, különös tekintettel a subaszőnyeg-hangulatú nyitóoldalra, ahol
kár,  hogy  nem  használták ki saját ötletcsomójukat: a hurokszál-szövevény,
mint  tér/rét-kép,  alkalmas  lehetne a linkek odakötözésére, rácsomózására,
beleszövésére,  sőt  az  egész  dokumentumban  való helyzetmeghatározásra és
előzetes  tájékozódásra. A Fiatal Képzőművészek Stúdiója Egyesület (a SZTAKI
szerverén)    honlapjáról   http://www.sztaki.hu/providers/studio   azonnal
kiderül, hogy nem tudósok csinálták, mélyen csalódást keltő, az anyag messze
nem  naprakész,  szegényes,  igénytelen  és  ügyetlen, a hozzárendelt Goethe
Intézet  Budapest  linkje  nem létezik (ezzel a csalóka jelenettel egyébként
gyakran lehet találkozni más honlapok esetében is), 3 árva képecske fityeg a
többszáz  tagot számláló fiatal művészegyesület adatbázisán, szerencsére van
még  6  kép, amelyek küllinkkel mind a C3 Pillangó-hatás honlapjába s 1 kép,
mely  a  SZTAKI  honlapjába  horgonyoz  -  így  mégiscsak  kijutunk  ebből a
tulajdonosaik   által  elhanyagolt,  provinciális  világból.  A  Prompts  on
Stations       (szintén       a      SZTAKI      szerverére      telepítve):
http://www.sztaki.hu/providers/pos   ambiciózus   és  radikális  produkció,
hatásos  külleme  talán  már  el  is  nyeli  fontos  -  a telekommunikációra
vonatkozó    -    praktikus    tartalmát;    Wéber   Imre   (a   SZTAKI-ról)
http://www.sztaki.hu/providers/weber  három  művének installációja a művész
által  jó  példa  a  kiegyensúlyozott  reprezentációra; ugyanez a szerény és
effektív  Web-jelenlét  vonatkozik  Eike  honlapjára is (ugyancsak a SZTAKI-
ról):   http://www.sztaki.hu/providers/eike  A  Néprajzi  Múzeum  honlapja:
http://www.univet.hu/bbb   Baráthosi  Balogh  Benedek  gyűjtéséből  egy,  a
tárgykörhöz  illően  diszkrét  és  melankolikus  válogatást mutat - hacsak a
vakszerencse  el  nem vetett volna egyszer a Néprajzi Múzeumba, sosem láttam
volna  e  képeket.  A  C3-nak  ezt  a  link-bázisát egészíti ki kb. 30 link,
amelyek  az  In  the  World címszó alatt találhatóak - mind fontos külföldi,
illetve  nemzetközi  Web-dokumentumok. Köztük van egy "magyar" ott/honlap: a
Postmasters  Gallery-é,  New  Yorkban  (a  galéria  -  amely  sok kompjúter-
vonatkozású  kiállítást  szervez  -  Banovich  Tamásé, egy magyar származású
művészé). A C3 Táblázatában elhelyezett NGO (Non Governmental Organizations)
link-bázisa:  az  itt  szereplő  kb.  100  tételből  csak  néhányat sikerült
megnéznem,  mert  a vizsgálat közben a link-bázist a web-mester átalakította
épp  s az újon egyelőre még - úgy látszik - kevesebb aktív link van. A Bajai
Kórház   Pszichiátriai   Osztály:  http://www.c3.hu/~bajapszi  hihetetlenül
gazdag,  változatos  és  szellemes  honlap,  linktömegében  egy  külön lapon
Kedvenc  linkjeit  is felsorolja, azon belül a Legjobb link-gyűjtemény címen
vagy  200-at  produkál,  köztük  angol  és  német szótárakat - ilyen őrültek
házában szeretnék élni örökké.

   Az    EUDRID    (European    Dance   Research   Information   Directory):
http://www.c3.hu/~dienesbu  közel  40  ország  táncművészetével kapcsolatos
információkat  tartalmaz  egyszerűen  és  áttekinthetően,  de nincs küllink-
bázisa  (lehetne  pl.  zenére,  színházra, díszletre, kosztümre, építészetre
stb.),  kivéve  a  C3-at,  amely  persze  tekintélyes  mennyiségű küllinkkel
rendelkezik.  A  Talk  Café  címe - miközben vizsgáltam e honlapot - eltűnt.
Sajnáltam e fata morganát, mert alapvetően a szavazási metódus kérdésével: a
hálózat egyik legérdekesebb felhasználási területével foglalkozik, ugyanis -
remélhetőleg   -   ennek   nagy   szerepe  lesz  a  délibábos,  demokratikus
államszervezésben, különös tekintettel a direkt demokráciára.

   A  MKF  Intermedia  tanszék  honlapja: http://intermedia.c3.hu Ígéretesen
indul  a  címlap,  de  hamarosan  kiderül,  hogy  a  relatíve kis mennyiségű
fentlévő  anyag magyarázatlanul hibrid s míg a tanszék tanárai részéről nem,
addig  diákjai  részéről  igen  feltűnően  érdektelenül  kezelt.  Ez éppen e
tanszék részéről nem várt slamposság.

   Idáig jutván, Drótos László véleményével egyetértve arra a megállapításra
jutottam,  hogy  a  magyar  hálózat  már túlnőtt azon, hogy teljes egészében
átlátható, feldolgozható és elemezhető legyen. Tehát a HWW-nek a WWW-be való
beleszövődésének mértéke elérte azt a szintet, ahol annak "egyenrangú" része
már. Bármikor fent a hullámtetőn.

                                      *

                 "Mutasd meg honlapod - megmondom, ki vagy!"

                  Hangulatjelentés az inter/surf/face-ről:

   Alábbi  alap-észrevételeimhez  voltakép  három  év alatt jutottam, azóta,
hogy  először  nyitottam  ki  - s az Internet nyilvánvaló használhatóságához
képest  ritkán - valamely Web-dokumentumot. Mindezidáig többnyire viszonylag
rövid,  esetleges  és  elvétett szörföl/zéseket tettem. Volt, hogy konkrétan
kerestem  valamit  pl.  szótárakat, térképeket, a Bibliát, a Népszabadságot,
hieroglifákat  stb.,  vagy  Timothy Leary, Henry Flynt, Eric Andersen, David
Bowie,   Bazon  Brock,  a  Fluxus  stb.,  vagy  barátaim  és  művészek  Web-
dokumentumát,  sőt a Gopher-rel is kísérleteztem: átnéztem néhány CIA-adatot
Közép-Amerikáról  és  bemagoltam a 6 főnél több személy által - 1947 és 1993
között  -  a világszerte gyakorolt sztrájkok adatait. Mostani vizsgálódásaim
lényegében  nem  változtattak  korábbi benyomásaimon. Ami esetleg kétségessé
teheti  böngészésem objektivitását, az az Error-ok, Not Found-ok, Forbidden-
ek,  lefagyások  (a  C3  és  a  MKF kompjúterei átlagban négyszer fagynak le
óránként) és a többi technikai malőrök gyakorisága, ezeket nyilván tetézik a
szörföl/zés  közbeni  tévedéseim  és  eltévedéseim.  Csak  olyan kritikát és
javaslatot  írtam  itt  le,  amelyet  legalább  két  elfogulatlan személlyel
egyetértőn  megbeszéltem. A kompjúter-használathoz s ezen belül az Internet-
használathoz   rendkívüli   segítséget   kaptam   Szegedy-Maszák  Zoltántól,
Fernezelyi  Mártontól,  Benedek  Gáspártól és Sarkadi Andrástól, akiknek itt
hangsúlyosan  köszönetet mondok, s elnézésüket kérem, ha tapasztalatlanságom
és kritikám vektorainak összege tévedésnek bizonyul.

                                      *

   Természetesen  a  kompjúter-, illetve az internet-nyelv nehézségei tűnnek
fel  legelébb.  Az  angol  alapszótár nem letisztult és nem egységes - gyors
változása  és  bővülése  is  ezt  bizonyítja.  A  magyarra  fordított  angol
alapszótár kialakulatlansága és esetlenségei a kezdeti zavart csak fokozzák.
Mindezt  tovább  bonyolítja  a  laikusnak  a  kompjúter-szakma s az Internet
iránti   tiszteletérzésébe   keveredő  gyámoltalan,  zavart  érdeklődése  és
kritikája.  A zavar akkor a legnagyobb, amikor egy specialista pl. csak IBM-
angolul  tud  beszélni  a  laikushoz,  aki csak a Macintosh-magyart épp hogy
töri.  ("Én  Boeingot  vezetek,  nem  ismerem az Iljusint" - mondta egy IBM-
szakértő,  amikor  tanácsot  kért tőle egy Mac-laikus.) Például: nem látszik
praktikusnak egy Web-dokumentumon belüli kapcsolatlehetőséget ugyanúgy link-
nek   nevezni,  mint  az  adott  oldalból  egy  másik  honlapba  szörföl/zés
lehetőségét. Ugyanígy, jó lenne, ha a "belső link"-et ("bellink") vizuálisan
másként jelezné a felület, mint a "külső link"-et ("küllink").

   A   következő   zavart   keltő   élmény  az,  hogy  a  Hálózat  méretének
érzékelhetetlensége,   átláthatatlansága,   definiálhatatlansága  folytán  a
dezorientáció  állapota  sokkal  intenzívebb  annál, mint amikor felnézünk a
csillagos  égre.  A  csillagok  egy részét legalább lehet látni, a Földet is
érezzük  a  talpunk  alatt  - s mindezt a gravitáció kényelmes ölelésében. A
Hálóban  csak  azt a hálószemet látjuk, mely épp ott világít előttünk. Kevés
támpontot  nyújt  a  homályos  emlék  az előző oldalakról, hiszen már ott is
szédültünk  a  Web-önkényben.  A húszmillió kötetes könyvtár émelyítő világa
vásári  ringlispíl  ahhoz  képest, amiben a Web-en szörföl/ző támolyog. (Nem
beszélve arról, hogy aki a tengeren surf-öl, nagyjából tudja, merről fúnak a
szelek,  merre  hömpölyögnek  a  surface  hullámai  s  merre  a part.) Míg a
pozíció-meghatározás  az  egész  hálózathoz  képest lehetetlen, a szörföl/ző
lokalizálásának elégséges érzékelését szolgálná az adott oldalon - esetleg -
családfa-  vagy  labirintusszerű  térképgyökér,  amelyben  látható  lenne  a
bifurkációk  legalább  kezdeti  állapota egy - esetleg - abban világító vagy
villogó  pontocskával,  továbbá,  az  adott  Web-dokumentumot  mennyiségileg
körülíró  jel.  Ez  a  "sextáns"  nem csupán a térbeli orientációt segítené,
hanem  a  felhasználó  szörfölési  időbeosztását  is  rendezné  némileg. Nem
elveszíteni  akarjuk  az  idő- és térérzékelésünket, hanem megújítani. Ez az
egyesek  számára  tán  konzervatívnak  ható  javaslat  nem  a  hálóban rejlő
"ismeretlen   dimenziók"   kiküszöbölését,   "új   tér-  és  idő-percepciók"
kialakulásának  megakadályozását  vonná  magával  - hiszen mindezek éppen az
egyidejű   információ-áramlás   dimenziójában  bontakozhatnak  ki  s  nem  a
topografikus,  helyspecifikus  fizikalitásban  gyökereznek  már  -  hanem az
áramlásba való adaptálódást, beolvadást segítenék.

   Ide  tartozik  az is, hogy gyakran találni olyan oldalt, sőt nyitóoldalt,
ahol  -  anélkül,  hogy  az  egérrel  hosszasan  végigtapogatnánk  az  egész
felületet  -  nem  állapítható  meg, hogy van-e benne link, mert nincs ott a
vizuális  jele.  Ez  képekbe  rejtett  linkkel  fordul  elő a leggyakrabban.
Kifejezetten  bosszantó,  amikor  egy  adott  oldalról  két,  sőt  több link
ugyanoda  vezet, mint amikor egy szobából minden ajtón át a vécébe jutunk. A
következő   feltűnő   meglepetés  az,  hogy  -  mivel  azzal  a  reményt  és
kíváncsiságot  keltő információval felszerelve lép a kezdő a hálózatra, hogy
az multimediális - a dokumentum zömmel néma - se beszéd, se zene, se zaj, mi
több:  a  képek állnak, esetleg lassan és szaggatottan ismétlődnek, mint egy
ósdi  zootropban  (ráadásul  felbontási  szempontból  gyenge  minőségben). A
technikai  nehézségek  alapesete  az, amikor hosszú ideig vár az ember arra,
hogy  megjelenjen  a kívánt dokumentum, ám helyette egy kis ablak nyílik meg
azzal  a  szöveggel,  hogy  a  Netscape nem képes lokalizálni a szervert. Mi
történt?  Valami  odébbcsúszott?  Elpárolgott?  Balkezes  a Netscape? Valaki
tréfát  űz  velünk?  Az Internet-police akadályoz? Hol a hiba? Válasz nincs,
megszeppenve  elódalgunk. (Ilyenkor Gutenberg a polcra nyúl s átad egy olyan
könyvpéldányt, amelyből nem téptek ki egyetlen lapot sem.) Egy másik hasonló
és  szintén igen gyakori, bár nem technikai jellegű "hiba" az, amikor a kért
link  másik  végén  a  Not  Found felirat áll szemérmetlenül. Ez túl gyakran
jelenik  meg ahhoz, hogy a megértő "under construction" kifejezést mormogjuk
minduntalan  magunk  elé,  miközben visszaugrunk a zsákhullámról. Egyszerűbb
lenne  a  linket  akkor  beépíteni,  amikor  már van mibe. Abban a túltengő,
alkalmi  és  bornírt vizuális hatástömegben, amelyben a városlakó fehérember
él,  a  Web giccs-csiricsáré (álkonstruktivista csíkozású, vagy patternekkel
szürimpresszionált  homály-képekkel  "megszépített",  igen  gyakran  az UFO-
fantáziák bájolgásaival édelgő, vagy a kivagyi punk-esztétikától felizgatott
"design"-ok) közepette azok a Web-dokumentumok mutatják a memóriát hasznosan
megterhelő  információtermelés  irányát,  amelyek lényegretörőek, világosak,
ökonomikusak.  Ugyanakkor  ezek  azok  a  nagy  hullámok,  amelyek  fenn  is
maradnak,  ahonnan  messze lehet látni és messze lehet siklani, amelyekhez a
szörföl/ző   vissza-visszatér,   vagy   egyszeri   hullámlovaglását  is  jól
megjegyzi. Meglepő az, hogy a vizsgált magyar honlapok jelentős részén nincs
küllink. Ez még akkor is meglepő, ha a Soros Alapítvány, illetve a C3 linkje
-  amelyek  már  sok  küllinkjük által ki/be-vezetnek a WWW-be - rajtuk van.
Feltételezhető,  hogy  számos  honlap  még  nagyon  friss, vagy a fejlesztés
feltételei nem adottak, s egyelőre csak tervezik a kilinkelést.

   Ha  a  magyarok  oly  nagyon  vágynak  institucionálisan is résztvenni az
EU/USA  hacacáréban,  akkor  miért  nem regisztráltatják magukat a WWAR-ban?
Miért  nincsenek  regisztrálva ott presztiziőz intézményeik? A főiskolák, az
egyetemek,  a kiadók, a galériák, az egyesületek, a szövetségek, a műhelyek,
a  folyóiratok,  a  kiemelt  állami  művészet-gyárak,  mint a Magyar Nemzeti
Galéria,  a  sokmilliós költségvetésű Műcsarnok és akadozó, csálé fiókjai, a
Ludwig  múzeum,  a  Kiscelli  múzeum,  a  Kassák  múzeum,  a  szentendrei, a
székesfehérvári,  a  pécsi, a szombathelyi, a győri stb. múzeumok honlapjai?
Praktikus  lenne,  ha  minden  Web-dokumentum  minden oldala tartalmazna egy
azonnal elérhető linket, amely saját kezdőlapjára vezet vissza anélkül, hogy
a könyvjelzőt használnánk.

   Előfordul  olyan  honlap, ahol a magyar - idegen nyelv alternatíva linkje
az oldal legalján van, így végig kell böngészni az egész oldalt a kiútért.

   Nagyon  gyakori  az  elírás,  az  angol  fordítások az esetek többségében
rosszak.   A   honlap-szerkesztők   láthatóan   alig  alkalmaznak  kontroll-
szerkesztőt,  megbízva  a  féléves  new-yorki  ösztöndíjas  angol  - vagy az
amerikai  békehadtest  magyar  -  nyelvtudásában.  A  szöveg- és kép-minőség
rohamos romlásáért nyilvánvalóan a szerkesztők s az utasításaikat végrehajtó
Web-mesterek  a  felelősek,  de  félő,  hogy  ez  csak  egy  következménye a
technikai minőségjavulással szemben ható általános minőségromlásnak, amely a
pénz-,  hírnév-  és  hatalom-termelési hajsza-pánik folyománya. Akadnak igen
egyszerű és mégis - vagy éppen ezáltal - hatásos honlapok is, ezek jó példái
lehetnek a biedermeier-kacifántos honlapok tervezőinek.

   Úgy   látszik,  hogy  a  kompjúter-technika  lehetőségei  és  a  hálózat-
dramaturgia lehetőségei még nincsenek mindenütt egymásrakapcsolva.

   Végül  leszögezhetjük,  hogy  míg  az intermedialitás rész-spektrumának a
multimedialitás  rész-spektrumával  való  szükségszerű kiegészítése a teljes
spektrummá   csak   a   spektákulomot   szellemirtónak   tartó  álláspontból
lehetséges, addig a nagyszabású, egetrengető látványosságot mégsem utasítjuk
el  -  mivel  nem  vagyunk  dogmatikusak.  Csak a valódi komplementeritással
léphetünk kapcsolatba. Nem tágítunk kegyesen a lelkendező techno-érzés felé.
A  Web  vásári  cégér-esztétikáját pedig finnyásan Scylla és Carybdis trash-
örvényébe utasítjuk.

                                      *

   A  "digitális  szám",  ha már nem forma és már rég nem minőség, akkor már
tán mennyiség sem. A mennyiség - amely szubsztanciális, metafizikus, szent -
itt  már  puszta  váz,  a  mennyiség,  a  minőség  és a forma teteme, a szám
csontváza.  Puszta  jel.  Jele  a  valamikori,  Élő  test,  lélek és szellem
egységének.  Így a multimédia nem más, mint a balzsamozó webmesterek által -
a  feltámadás  és halhatatlanság reményében - a jövő világhálójába vetített,
digitális szkafanderbe öltöztetett, archaikus múmia. Escape: Igen/Nem.

                                      *

                          A mitikus Anasztomózisz:

   Amikor  szaporodnak  a  mentálanalógiák, akkor párhuzamosan szaporodnak a
sorstörténeti  és  a  történelmi  tényanalógiák  -  ugyanakkor  egymás létét
analogikusan   bizonyítják.  Ebben  a  koincidencia-kaleidoszkóp-tükörben  a
szaporodás  és  az  ismétlődés  ideje  és  tere  véges. Amikor a láncreakció
kulminál,  akkor  egy  új mítosz kialakulása kezdődik, azaz - esetünkben - a
meglévő  beteljesül.  A  digitális  igen/nem  (ami  lent  van) az analogikus
igen/nem  (ami  fent  van)  analóg  tükre.  A  mitikus  önszerveződés minden
irányból és minden irányba e szerint alakul: a társadalomszerveződésben ez a
hierarchikus,  parlamenti  demokrácia igen/nem-jének egyre természetesebb és
hatásosabb  jelenlétét  idézi  elő  -  ez  pedig az individuális/anarchikus,
parlamenten    kívüli   igen/nem   elszaporodását   vonja   magával,   amely
elkerülhetetlenül  vezet  a  heterarchikus,  direkt  demokratikus  igen/nem-
gyakorlatba,  ahol  az  egy és a sok, az egység és a sokaság, az összeadható
egyes  és  az  összeadott sok, az osztható egy és az oszthatatlan egység, az
oszthatatlan   egy   és   az   osztható   egység   egymásnak   az   ösztönök
automatizmusából  fel- és leható, tudatosultan szerves, bárhová kapcsolható,
az  állandóvá  változó,  hiperkoincidentális,  véges  egyidőkben  az egészet
tartalmazó része lesz. Escape: Igen/Nem.

                                      *

                    (Isten nem érti a nemzeti nyelveket)

   A  fentebb  már említett Magyar Mezőgazdasági Múzeum Munkaeszköztörténeti
Archívum   című  nyitólapjából  -  http://origo.hnm.hu:8O/mmm  -  kiindulva
kikerestem a hálókkal kapcsolatos magyar kifejezéseket az Index a szakszámok
szerint linkjét követve:

Halászat  - Hálók, hálóhúzás - Hálófoltozás - Nagyháló javítása - Hálószem -
Kiszakadt  hálódarab - Kiszakadt háló kivágása - Gyalom (háló) - Emelőháló -
Hálókötél   húzó  -  Borítóháló  -  Parás-háló  -  Kerítőháló,  gyékényes  -
Turbukháló   -  Kézi  merítőháló  -  Dereglyés  merítőháló  -  Deregélyes  -
Ághegyháló   -  Tráglaháló  -  Osztrigaháló  -  Halászháló  -  Kerítőháló  -
Vontatóháló  -  Keceháló  - Dobóháló - Hálóvontatás - Bontóháló - Zsákháló -
Kaparóháló  - Csempely - Bokszászó - Állatás - Bokros háló - Kullogó - Veter
-  Mentőháló - Hálófogás - Zörgető - Őrháló - Gyalmászat - Hálófonal sodró -
Nagykresznyik  -  Merézse  - Öregháló - Kecsegeháló - Billegháló - Métháló -
Métfa  -  Farkasháló  -  Bokrászháló - Marázsháló - Örvösháló - Vezetőháló -
Húzóháló - Kuszakece - Kece - Krisznyik merítőháló - Farszák .

                   Magyarország, Budapest, 1997. október.
Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2024
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva.