Dimenzió #11

eLeVeN

(irodalom, gazdaság, számitástechnika, filozófia)

                                Kéri Katalin

               AZ ALKOHOLIZMUS OKAI ÉS MEGELŐZÉSI LEHETŐSÉGEI

   Miért  magas  Magyarországon  az  alkoholisták  száma? Miért néznek egyre
többen  és  többen  a  pohár fenekére? Közismert mondás, hogy a magyar ember
akkor  is  iszik, ha bánata van és akkor is, ha örül. Tapasztalataim alapján
ez a mondás ugyan találó, de nem csupán a magyar lakosságra jellemző.

   Régiónk   más   országaiban   is  hasonló  módon,  italozással  próbálják
elfelejteni   gondjaikat   az   emberek.   Magyarországon   is  folyamatosan
keletkeznek   és   fennállnak   olyan   társadalmi  feszültségek,  gazdasági
problémák,   melyek   következtében   az  emberek  kilátástalanokká  válnak,
elveszítik   perspektíváikat.  Nagyon  sokan  élnek  a  létminimum  határán,
reményük sincs arra, hogy sorsuk jobbra fordul.

   Az  alkoholizálás  másik  oka az értékek hiánya, elvesztése. Az értékrend
kiüresedése  önmagában  is  lehet  a perspektívavesztés kiváltója. Az utóbbi
években  sok  - korábban hangosan hirdetett és tanított - értékről kiderült,
hogy   hamis.   Nagyon  nehéz  feladat  az  embereket  más  gondolkodásmódra
megtanítani, mint amilyent évtizedeken át megszoktak.

   Fentieken  kívül  az italozásnak egyik mozgatórugója kétségkívül a divat.
Amíg  a  Nyugatról  beáramló  filmek, magazinok azt sugallják az embereknek,
hogy  egy-egy  márkás  ital  a  jólét,  a magas életszínvonal kelléke, addig
nagyon  nehéz  ellenpropagandát kifejteni. Annál is inkább, mert az államnak
-    nem    csupán    hazánkban    -   jelentős   bevételei   származnak   a
szeszforgalmazásból.

   Az alkoholizálás okait ugyan még hosszasan lehetne sorolni, most csak egy
jellegzetességre  hívnám  még  fel a figyelmet: ez pedig a magyar társadalom
szokásrendszere,  italok  fogyasztásával  kapcsolatos  hagyományai.  Ebben a
tekintetben  bizonyos  változások tapasztalhatóak, a hagyományosan borívónak
cimkézett magyar társadalom ugyanis a 90-es évek elejének felmérései szerint
egyre  inkább  sörivóvá  válik.  A  sör  fogyasztásának  mértéke  lassanként
emelkedik, a borfogyasztás viszont enyhe visszaesést mutat.

   Az  italozgatók  dolgát  megkönnyítik azok a vásárokon, piacokon gyakorta
látható  zugárusok,  akik  a  bolti  áraknál  alacsonyabb összegért kínálják
"becsempészett"  portékájukat. A televízióból és sajtóból közismert, hogy az
így  vásárolt  "vodka" és "konyak" néha nem csak silány minőségű, hanem néha
egészségre   ártalmas   anyagokat  is  tartalmaz.  Ezeknek  az  italoknak  a
legnagyobb  része úgy kerül be az országba, hogy semmiféle minőségellenőrzés
nem  érinti az üvegek tartalmát, ezért sohasem lehetünk biztosak benne, hogy
mivel higították és szinezték ezeket a gyanús "löttyöket".

   Az  alkoholizmus vizsgálatánál az okok keresése csak az egyik alappillér.
Feltétlenül  vizsgálnunk  kell  azt is, hogy kik, hol és mikor italoznak, és
hogy  ez  milyen következményekkel jár az alkoholizáló egyénekre, közvetelen
környezetükre  illetve  a  társadalom  egészére.  Mindennapi tapasztalataink
alapján  láthatjuk,  hogy  az  alkoholizálás nem korlátozódik sem társadalmi
rétegre,  sem nemre, nem mondható el az sem, hogy csak bizonyos életkorúakat
érintő  a  probléma.  A munkahelyi italozás például a legkülönfélébb iskolai
végzettségű  és beosztású emberek körében is megfigyelhető. Erre alkalmat ad
egy-egy  névnap  vagy  más  ünnepi  esemény. Ilyen alkalmakkor hagyományosan
minőségi  borok és pezsgők, illetve márkás röviditalok kerülnek az asztalra.
Munkaidő  után  is  gyakran  italoznak  együtt az azonos munkahelyen dolgozó
emberek  (elsősorban  a férfiak), ilyenkor azonban sörfogyasztásuk jelentős.
Sok  ember  tartja  elképzelhetetlennek, hogy barátaival, munkatársaival úgy
beszélgessen,  hogy  közben  "száraz  a  torka".  Közismert tulajdonságuk az
alkoholtartalmú italoknak, hogy oldják a gátlásokat, valószínűleg emiatt van
szüksége sok embernek arra, hogy beszélgetés közben vagy előtt igyon.

   Az  utóbbi  években  a  munkanélküliek  számának  jelentős  növekedése az
alkoholizálók számának emelkedését is okozta. A munka nélkül maradók már nem
csupán  esténként  isznak,  mint  régebben,  munkaidejük  végeztével,  hanem
gyakran  egész  nap.  Mivel  a  munkanélkülivé  vált  emberek általában csak
korábbi  fizetésük töredékrészét kapják kézhez, kénytelenek a rossz minőségű
és kétes eredetű szeszes italokat vásárolni.

   Évről   évre   növekedést   mutat  a  fiatalkorú  italozók  száma  is,  a
szakmunkásképző  intézmények tanulói talán a leginkább veszélyeztetett réteg
ebben  a  tekintetben;  ezenkívül  azok  az  ifjak, akik kedvezőtlen családi
körülmények között élnek, nevelkedtek fel, akiknek szülei is alkoholisták. A
szülők  italozása  általában  szétzülleszti a családot, nagyon kedvezőtlenül
hat a gyermekek fejlődésére.

   Ilyen  esetekben  is,  és  más  gyermekek  nevelésénél is kiemelhetjük az
iskola,  a  tanárok  felelősségét. Számos szülő nem képes elegendő figyelmet
szentelni  gyermekének,  a  szocializációs  folyamatban egyre nagyobb szerep
hárul  az  iskolára.  A jelenlegi iskolák - bár az értékközvetítés deklarált
céljuk  -  direkt  módon  nagyon kevés figyelmet fordítanak az alkoholizmus-
ellenes  küzdelemre,  nevelésre.  Ezzel kapcsolatosan azt mondhatjuk, szinte
sohasem lehet elég korán kezdeni az ezzel kapcsolatos tudnivalók átadását, a
problémák  és  okaik  őszinte  és alapos feltárását. Mivel az elkövetkezendő
években  aligha  várható  a  gazdasági feltételek javulása Magyarországon, a
főbb  társadalmi problémák megoldása inkább évtizedeket, mintsem éveket vesz
igénybe,  az  alkoholizmust  kiváltó  társadalmi-gazdasági  bajok sem fognak
egycsapásra  eltűnni.  Ezért  valószínűleg illúzió azt hinni, hogy a helyzet
javulni  fog.  Legalábbis  "magától"  nem. Az iskola lehet az egyik színtér,
ahol meg kell vívni a "csatát" az alkoholizálással szemben. A másik helyszín
természetesen a család, amely még mindig a társadalom alapegysége, és nagyon
fontos   tényező.   Harmadrészt   elő   kell  segíteni  olyan  kisközösségek
alakulását,  amelyek  tagjait  nem  az  alkohol  szeretete, hanem például az
érdeklődési körük, hobbijuk tartja majd össze. Negyedrészt pedig az államnak
minden  csatornán  (egészségügy, sajtó stb.) alkoholellenes propagandát kell
kifejtenie,  mert  enélkül  megoldás  aligha  várható. Az alkoholizmus nem a
szomszéd,  nem  a  kocsmáros, nem a szociológus és nem az orvos ügye. Ha nem
lépünk  fel  közösen  ellene, ki ki a maga posztján, családjában és bőrében,
akkor nem tettünk semmit.
Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2024
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva.